Trendy sprzedażowe w sierpniu 2018

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR), w sierpniu 2018 r., całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 0,7 proc. wyższa niż w lipcu 2018 r. i o 5 proc. wyższa niż w sierpniu 2017 r.
Przyczyny

Do wzrostu obrotów przyczyniły się w dużej mierze upały, jakie panowały w sierpniu w całej Polsce. W omawianym okresie liczba paragonów, na których pojawiły się wody butelkowane, wzrosła w porównaniu z niemal równie ciepłym lipcem o 8 proc., a wydatki na tę kategorię zwiększyły się o 11 proc. W przypadku napojów gazowanych sprzedaż w ujęciu wartościowym była o 5 proc. wyższa niż w lipcu, podczas gdy liczba transakcji wzrosła o 4 proc. Nieco częściej niż w lipcu przez kasy sklepów małoformatowych przechodziły również produkty z innych kategorii wrażliwych na pogodę, jak lody (wzrost liczby transakcji o 1,4 proc.), piwo czy napoje energetyzujące, ale również jogurty, kefiry i maślanki. Mniejszą popularnością cieszyły się natomiast słodycze czekoladowe (np. wydatki na tabliczki czekoladowe spadły o 5 proc. w porównaniu z lipcem), a także kawa, herbata.

STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
Liderzy kategorii

Jak pokazują dane CMR, klienci sklepów małoformatowych coraz częściej poszukują w tego typu placówkach produktów wygodnych i prostych w użyciu i skracających, takich jak np. musy owocowe, chłodzone dania gotowe (w sierpniu liczba paragonów z tą kategorią była o 48 proc. wyższa niż rok wcześniej), gotowe sałatki i surówki obiadowe, a także wszelkiego rodzaju mrożonki – zarówno dania gotowe, jak i mieszanki warzywne. Z roku na rok w sklepach małoformatowych rośnie dostępność, a wraz z nią sprzedaż produktów, które bardziej kojarzą się z ofertą delikatesów niż osiedlowych sklepików. Produkty takie jak kawa ziarnista, roślinne zamienniki mleka, oliwa czy sery typu mozzarella i feta pojawiają się na paragonach częściej niż np. przed rokiem, ale ich udział w całkowitych obrotach placówek małoformatowych pozostaje znikomy. Najważniejszymi grupami produktów dla tego formatu sklepów niezmiennie są natomiast alkohole, napoje i produkty tytoniowe – w sierpniu odpowiadały one łącznie za około 53 proc. obrotów.

Zachowania konsumentów

W sierpniu liczba transakcji była nieznacznie wyższa niż w lipcu br. (kiedy wypadły 3 niedziele z zakazem handlu) i o 2 proc. niższa niż w sierpniu 2017 r. Warto zauważyć, że klienci rzadziej przychodzili do sklepów małoformatowych niż rok wcześniej, robili jednak nieco większe zakupy i jednorazowo wydawali na nie więcej niż przed rokiem. Jak pokazują dane CMR, w sierpniu 2018 r. średnia wartość jednego paragonu wyniosła 13,92 zł, tyle samo co w lipcu 2017 r. i aż o 7,2 proc, więcej niż rok wcześniej.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.