Unimot, niezależna grupa multienergetyczna, podpisał umowę z Rohlig SUUS Logistics, największym polskim operatorem logistycznym, na dostawy biopaliwa HVO100 do floty transportu drogowego. Celem współpracy jest realizacja strategii dekarbonizacji Rohlig SUUS Logistics oraz szerokie wdrożenie niskoemisyjnych rozwiązań paliwowych w sektorze TSL.
Czym jest HVO100 i jak działa?
HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) to syntetyczne biopaliwo drugiej generacji, produkowane z olejów roślinnych i odpadów. Dzięki zaawansowanemu procesowi hydrorafinacji HVO100 charakteryzuje się wysoką czystością spalania i stabilnością, co w praktyce pozwala na:
- Redukcję emisji CO₂ o 80–90% w całym cyklu życia paliwa (produkcja, transport, spalanie) w porównaniu do oleju napędowego B0.
- Pełną kompatybilność z istniejącą flotą – nie wymaga modyfikacji silników ani inwestycji we własne stacje tankowania.
- Zachowanie parametrów jazdy i zużycia paliwa na poziomie odpowiadającym tradycyjnemu dieselowi.
Wyniki pilotażu – 7 300 km realnej trasy
W ramach pilotażowego projektu wybrany przewoźnik Rohlig SUUS Logistics pokonał trasę o łącznej długości 7 300 km, wykorzystując HVO100 dostarczone przez Unimot. Testy wykazały, że:
- Emisja CO₂ spadła o co najmniej 80% względem oleju napędowego B0.
- Osiągi pojazdu i komfort jazdy nie uległy pogorszeniu.
- Zużycie paliwa pozostało na poziomie porównywalnym z konwencjonalnym dieslem.
HVO100 to praktyczne i dostępne rozwiązanie, polecane przez czołowych producentów silników wysokoprężnych, które nie wymaga inwestycji w nową flotę ani jej modyfikacji. Cieszymy się, że możemy wspierać SUUSa w realizacji strategii dekarbonizacji – mówi Przemysław Podgórski, prezes zarządu Unimot Paliwa.
Dekarbonizacja w strategii ESG Rohlig SUUS
W SUUSie stawiamy na realne działania, które przekładają się na ograniczenie emisji w łańcuchach dostaw naszych klientów, przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności operacyjnej. HVO100 może w 100% zastąpić tradycyjny olej napędowy i być stosowane w większości nowszych pojazdów ciężarowych – podkreśla Fabian Szmurło, Domestic FTL Product Director w Rohlig SUUS Logistics.
Wdrożenie biopaliwa HVO100 stanowi kluczowy element strategii ESG Rohlig SUUS, odpowiadając na rosnące oczekiwania klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz regulacje unijne dotyczące redukcji emisji.
Stacja Benzynowa & Convenience Store
>> kliknij, aby zapoznać się z BEZPŁATNYM pełnym wydaniem <<
Unimot jako pionier na polskim rynku
Unimot jako pierwsza w Polsce wprowadził HVO100 do swojego portfolio i umożliwił klientom zakup biopaliwa oraz tankowanie na wybranych stacjach sieci AVIA. Produkt wpisuje się w strategię biznesową Grupy Unimot na lata 2024–2028, skoncentrowaną na transformacji energetycznej i rozszerzaniu oferty niskoemisyjnych rozwiązań paliwowych.
Perspektywy i wyzwania
Zastosowanie HVO100 w transporcie drogowym to kluczowy krok w dekarbonizacji sektora transportu, który odpowiada za znaczną część emisji CO₂ w Polsce. Rozwój infrastruktury dostaw biopaliw, dalsze testy flotowe oraz edukacja branży będą decydujące dla skali adopcji HVO100 na rodzimym rynku.
Partnerstwo Unimot z Rohlig SUUS Logistics wyznacza nowy standard dla sektora TSL, pokazując, że realne i praktyczne zmniejszenie śladu węglowego jest dziś możliwe bez rewolucji w parku maszynowym.
źródło: Unimot
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.