Przyjęło się uważać, że czekolady i batoniki nie łączą się z ciepłą letnią pogodą. Jednak prowadzącym stacje paliw ciężko zrezygnować ze sprzedaży tych artykułów, szczególnie w sezonie wakacyjnym, kiedy to ich obiekty są odwiedzane przez wielokrotnie więcej klientów niż w pozostałych miesiącach. Na całe szczęście dla właścicieli stacji paliw z pomocą im przyszła nowoczesna technologia. Wszechobecne urządzenia klimatyzacyjne zdecydowanie poprawiły (a właściwie umożliwiły) ekspozycję wyrobów czekoladowych na terenie stacji paliw. Klimatyzacja to jednak nie wszystko – z pomocą przychodzą również producenci słodyczy, którzy zaoferowali specjalne produkty, które najlepiej smakują schłodzone.
Specyfika stacji
Stacje benzynowe z pewnością nie są największym kanałem sprzedaży słodyczy w Polsce. Jednak stanowią one istotny element dotarcia do klientów, a więc każdy liczący się na rynku produkt powinien być dostępny również przy okazji tankowania samochodu. Właściciele stacji muszą również pamiętać, że słodycze i przekąski stanowią ok. 10 proc. wartości koszyka dóbr FMCG na stacjach paliw. Tak więc przy przygotowywaniu oferty sprzedażowej nie można zlekceważyć batoników i czekoladek, tym bardziej, że stacje są jednym z nielicznych miejsc w których sprzedaż słodyczy w sezonie letnim gwałtownie nie spada.
– Lato jest okresem, w którym sprzedaż czekolady odnotowuje pewne spowolnienie. Wynika to głównie z wysokich temperatur panujących zarówno na zewnątrz jak i w punktach sprzedaży. Stacje benzynowe nie wpisują się jednak w ten trend. Jako w większości punkty klimatyzowane, w okresie zmożonego ruchu turystycznego są odwiedzane przez większą liczbę klientów. Dlatego też zmniejszenie odsprzedaży wyrobów czekoladowych w lecie jest dużo mniej zauważalne w tym kanale, szczególnie wśród wyrobów Premium – mówi Małgorzata Kubiak, sales executive z firmy Lindt.
Planując sprzedaż należy również wziąć pod uwagę jakie słodyczy i kiedy będą się najlepiej sprzedawały, a jakimi klienci stacji nie będą zainteresowani. Pamiętać trzeba, że klient traktuje sklep na stacji zarówno jako miejsce gdzie może kupić batona, aby szybko uzupełnić energię w trasie jak i jako miejsce, gdzie dokonuje się „w ostatniej chwili” zakupu prezentowej bombonierki.
– Tendencje w sprzedaży na stacjach benzynowych są zgodne z intencją postoju podróżnego. Chodzi o to, aby szybko kupić produkt, który nas posili w drodze lub też będzie upominkiem dla kogoś, do kogo jedziemy. W pierwszym wypadku doskonale sprawdzają się wszelkiego rodzaju produkty impulsowe. Bardzo dobre wyniki sprzedaży z portfolio Wedla, na stacjach benzynowych osiągają między innymi: batoniki Pierot, Bajeczny, Pawełek oraz Ptasie Mleczko dwa paluszki. Natomiast konsumenci, którzy na stacji chcą kupić słodki upominek, najczęściej sięgają po Ptasie Mleczko i Wedlowskie Baryłki oraz ponadczasową Pasjonatę, teraz w nowej szacie graficznej – mówi Anna Telakowiec, dyrektor marketingu Cadbury Wedel.
Podobnego zdania jest Małgorzata Kubiak, sales executive z firmy Lindt. – Odsprzedaż wyrobów czekoladowych na stacjach benzynowych charakteryzują dwa trendy. Pierwszy z nich to produkty impulsowe, nabywane pod wpływem chwili. W tej grupie idealnie sprawdzają się zarówno małe impulsowe tabliczki jak i ich tradycyjne formaty. Drugi z trendów to produkty o charakterze prezentowym. W okresie letnim idealnie w tej roli sprawdzają się duże, prezentowe formaty czekolad Gold Tablets 300g z naszego port folio – uważa przedstawiciel firmy.
Ekspozycja i promocja
– Ze względu na specyfikę sezonu letniego ważne jest by dostosować asortyment do warunków panujących na stacjach. Oferta produktowa oraz ekspozycja powinny uwzględniać wielkość stacji, jej położenie na trasach turystycznych oraz panujące warunki, w tym głównie temperaturę – uważa Małgorzata Kubiak.
Według przedstawicielki Lindt, kluczowym miejscem ekspozycyjnym są półki przykasowe. Ponadto komplementarnymi do słodyczy kategoriami są kategorie gorących napojów oraz alkoholi, dlatego dodatkowe ekspozycje staramy się lokować w ich sąsiedztwie.
– Unikamy stawiania słodyczy Premium obok piw, słonych przekąsek i ciastek – radzi ekspertka.
Ważny elementem wspierającym sprzedaż słodyczy może być zastosowanie dodatkowych instrumentów wspierających sprzedaż
– Programy lojalnościowe są indywidualną polityką danej sieci. Jeśli chodzi o standardowe promocje, obejmują one wszystkie punkty sprzedaży produktu. Na stacjach benzynowych ważna jest widoczność produktu, dlatego stosujemy meble typu display zarówno przy strefie kas jak i w strefie sprzedaży – mówi Anna Telakowiec.
– Razem z każdą promocją produktów Wedla, klient otrzymuje specjalne stojaki i ekspozycję, a zasady współpracy zawsze ustalane są indywidualnie, w zależności od jego potrzeb. Ponadto, przygotowywane są inne materiały reklamowe, które mogą zostać wykorzystane jako dekoracja sklepu – wyjaśnia przedstawicielka Cadbury Wedel.
– Działania te mają na celu stanowić wartość dodaną dla klienta, którym w tym wypadku jest dla nas stacja benzynowa, a w rezultacie zwiększyć widoczność i sprzedaż produktów z portfolio marki E.Wedel – dodaje przedstawicielka firmy.
Nowości 2010
W rozpoczynającym się właśnie sezonie letnim nie zabraknie nowości. Oprócz kolejnych smaków i kształtów, producenci słodyczy zaproponowali zmianę sposobu podawania produktów – hitem mają się stać słodycze sprzedawane w wersji schłodzonej.
– Sezon turystyczny nakręca koniunkturę produkcji lodów czy napojów chłodzących, ale nie czekolady. W związku tym szukamy nowych pomysłów dla naszych sprawdzonych produktów, tak aby zwiększyć ich sprzedaż w sezonie letnim. Takim rozwiązaniem, które polecamy na tegoroczne lato jest schłodzone Ptasie Mleczko. Wystarczy trzymać je w lodówce i konsumować gdy jest schłodzone. Zimne Ptasie Mleczko smakuje dobrze, w każdej wersji smakowej od waniliowej po stosunkowo nowy w ofercie, wiosenno-letni smak Koktajlu Truskawkowego – mówi Anna Telakowiec.
Schłodzone wersje swoich słodkości szykują również inne firmy. – W tym roku alternatywą dla standardowych ekspozycji czekolad są lodówki. Najnowsza seria letnich czekolad Lindt SLIM ICE idealnie się do tego nadaje. Nowatorskie receptury tych wyjątkowych tabliczek na bazie kremowych lodów sprawiają, iż najlepiej smakują schłodzone – mówi Małgorzata Kubiak. W nadchodzącym sezonie, według przedstawicielki firmy, zobaczymy trzy odsłony tych wyjątkowych tabliczek: czekoladę z wiśniowym nadzieniem (Slim Ice Amarena-Kirsch 100g), białą czekoladę z nadzieniem o smaku mrożonej kawy (Slim Ice Coffee 100g) oraz białą czekoladę z nadzieniem o smaku orzechów lakowych (Slim Ice Nocciola 100g).
Na stacjach nie powinno również zabraknąć tradycyjnych nowości – czyli nowych smaków popularnych batonów i czekoladek.
– W nadchodzącym sezonie letnim, w kategorii szybkich i lekkich przekąsek, E. Wedel wprowadził na rynek dwie nowości, które ucieszą również podróżnych. Do rodziny Pawełka o smakach: adwokat, toffi, śmietanka, amaretto i orzech dołączył smak czekoladowy – mówi Anna Telakowiec.
– Na stacjach, z dobrze zaopatrzonym asortymentem, można też kupić kolejną nowość Wedla, słodką kanapkę Magura. Jest to lekka propozycja, skierowana głównie do Pań, dostępna w dwóch smakach – śmietankowym i kakaowym – dodaje przedstawicielka Cadbury Wedel.