Waldemar Lisiewicz: Żabka ma różne formaty sklepów

Udostępnij artykuł

[TYLKO U NAS] Współpraca ze stacjami benzynowymi i samo otwarcie sklepu na stacji to dla nas nowy kanał działalności. Nad wprowadzeniem tego formatu sklepu pracowaliśmy już od dawna – mówi w rozmowie z naszą redakcją Waldemar Lisiewicz, dyrektor ekspansji Żabka Polska.

Waldemar Lisiewicz
Waldemar Lisiewicz

Żabka Polska

Waldemar Lisiewicz

Dlaczego dopiero w tym roku zdecydowali się Państwo na pilotażową współpracę ze stacją paliw?

W portfolio sieci Żabka mamy różne formaty sklepów. Obok tradycyjnych placówek uruchamiamy sklepy sezonowe w miejscowościach turystycznych – zarówno stacjonarne, jak i kontenerowe, sklepy mobilne, a także punkty bezobsługowe. Uruchomienie pierwszej, pilotażowej Żabki na stacji benzynowej Rakieta w Krośnie, k. Mosiny, to kolejny krok w kierunku zapewnienia naszym klientom jak największego komfortu zakupów, a franczyzobiorcom – unikalnych lokalizacji, generujących dużą liczbę klientów i odpowiednie obroty. Format sklepu na stacji paliw idealnie wpisuje się w nasz model modern convenience. Ma on na celu upraszczanie konsumentom życia m.in. poprzez oszczędność czasu. Klienci przy okazji wizyty na stacji mogą jednocześnie zatankować auto. A w Żabce kupić np. olej do samochodu i zrobić zakupy spożywcze.

Współpraca ze stacjami benzynowymi i samo otwarcie sklepu na stacji to dla nas nowy kanał działalności. Nad wprowadzeniem tego formatu sklepu pracowaliśmy już od dawna. Zależało nam na tym, aby znaleźć na rynku swoje miejsce i odpowiedniego partnera. Szukaliśmy kogoś, kto będzie gotowy wspólnie z nami podjąć się wysiłku wypracowania takiego modelu. Teraz mamy okres testów, który pozwoli nam udoskonalić tę formę współpracy.

Pilotażowa współpraca Żabka i Rakieta

Jak długo potrwają testy?

Pilotaż tego projektu potrwa kilka miesięcy. Po tym czasie przeanalizujemy wyniki i wyciągniemy wnioski dotyczące dalszego rozwoju i doskonalenia konceptu.

Czy koncept sklepu, który był przez Państwa ustawiany sezonowo w różnych lokalizacjach, na potrzeby współpracy ze stacją paliw został jakoś przebudowany? Jeśli tak, to w jaki sposób dostosowano go do pracy w takiej specyficznej lokalizacji?

Prowadzimy analizy sprzedaży we wszystkich naszych sklepach i dopasowujemy je do potrzeb klientów w danym regionie czy segmencie rynku. Sklep na stacji paliw, podobnie jak np. nasze placówki sezonowe w miejscowościach turystycznych, posiada dostosowany do specyfiki lokalizacji i profilu klienta asortyment. Oprócz produktów ze standardowego asortymentu sieci Żabka, klienci znajdą w nim także produkty motoryzacyjne. Wśród nich np. olej silnikowy, płyn chłodniczy czy żarówki samochodowe.

Ile indeksów produktowych zawarli Państwo w tym koncepcie?

Sklep ma w ofercie ok. 700 indeksów. Są to głównie produkty impulsowe i „on the go”. Asortyment ten uzupełniony jest o napoje, wyroby tytoniowe i produkty motoryzacyjne.

Jaką powierzchnię ma sklep, w jakich godzinach jest dostępny dla klientów i ilu pracowników go obsługuje?

Sklep Żabka na stacji w Krośnie ma powierzchnię 24 mkw. To wyjątkowa wielkość – nasz standard, do którego będziemy dążyć, to 90 mkw. Placówka na stacji Rakieta czynna jest od poniedziałku do soboty w godzinach 6:00 – 23:00. Decyzję o tym, czy placówka jest otwarta w niedziele, podejmuje zarządzająca nim franczyzobiorczyni. Małe sklepy mogą bowiem funkcjonować w dni objęte ograniczeniem handlu na podstawie wyłączenia przewidzianego dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż osobiście i na własny rachunek. Z tego rozwiązania korzystają także franczyzobiorcy Żabki.

Żabka przy kolejnych stacjach

Czy przewidują Państwo budowanie kolejnych pilotażowych punktów – w innych lokalizacjach i we współpracy z kolejnymi sieciami?

Lokalizacje sklepów to jeden z kluczowych aspektów wpływających na decyzje zakupowe klientów. Dlatego nieustannie pracujemy nad tym, by były one jak najefektywniejsze i spełniały ich oczekiwania. W sieci Żabka ich wybór jest wspierany wieloma narzędziami, m.in. badającymi potrzeby klientów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Mamy możliwość przeanalizowania każdej potencjalnej lokalizacji w Polsce pod kątem kilkuset parametrów. Należą do nich m.in. rentowności sklepu w danej okolicy, koszty adaptacji placówki czy potencjał zakupowy w sąsiedztwie. Aktualnie koncentrujemy się na pilotażu sklepu zlokalizowanego na stacji Rakieta.

Na jakich jeszcze zasadach mogłaby przebiegać taka współpraca? Czy w przyszłości z oferty franczyzowej Żabki mogliby skorzystać właściciele, którzy chcieli by otworzyć taki punkt w ramach prowadzonego przez siebie pawilonu handlowego?

Działamy w modelu franczyzowym i zapraszamy wszystkich zainteresowanych współpracą do kontaktu i rozmów. Jako ciekawostkę mogę dodać, że sklep na stacji Rakieta prowadzi franczyzobiorczyni, która zdecydowała się dołączyć do naszej sieci dzięki rekomendacji. W swoim bliskim otoczeniu ma kogoś, kto już prowadzi standardowy sklep Żabka i polecił jej prowadzenie biznesu z takim stabilnym partnerem, jakim jest nasza sieć.

Dziękuję bardzo za rozmowę!


Pełną treść wywiadu publikujemy w wydaniu magazynu Stacja Benzynowa & Convenience Store (listopad-grudzień 2021). Prosimy kliknąć, aby się zapoznać.

Rozmawiał Edwin Kaniuk

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2021
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 03.02.2022
Aktualizacja: 03.02.2022