Wygląd myjni nie jest najważniejszy

Udostępnij artykuł

Jak powszechnie wiadomo wszelkiego typu towary i usługi kupujemy oczyma. I w związku z tym duże znaczenie ma wygląd, czyli to jak zapakowany jest towar lub w jaki sposób oferowana jest nam usługa. Szczególnie, jeżeli dany produkt lub usługę nabywamy po raz pierwszy. Dlatego w przypadku usługi polegającej na myciu pojazdów ważny jest wygląd otoczenia oraz samego urządzenia. To od pierwszego wrażenia, jakie na nas zrobi myjnia, w dużym stopniu zależy czy z niej skorzystamy, czy też nie. Jednakże nie sam wygląd przesądza o powodzeniu myjni – stwierdza prezes NovoNord.

W myjni, a właściwie w procesie mycia, najważniejszy jest efekt końcowy, czyli czyste auto i zadowolony klient. Dlatego tak ważna, jeżeli nie najważniejsza, w biznesie pt. myjnia jest jakość świadczonych usług, a ta w dużym stopniu zależy od urządzenia (pomijam tu mycie ręczne), od zastosowanych środków chemicznych oraz od tzw. czynnika ludzkiego. Ten „czynnik ludzki” chyba jest tu najważniejszy, bo nawet w przypadku najlepszych urządzeń i stosowania najlepszych środków myjących, jeżeli właściciel myjni będzie oszczędzał na eksploatacji, np. poprzez obniżanie temperatury wody do mycia oraz zmniejszanie ilości dozowanych detergentów, to myjnia nie umyje zadowalająco samochodów – dodaje.

Oczywiście jest to krótkowzroczna polityka i nie prowadzi ona do zwiększenia liczby klientów. Taki stan rzeczy bardzo często wynika z chęci jak najszybszego odzyskania przez inwestora nakładów poniesionych na wybudowania, wyposażenie i uruchomienie myjni. A im więcej inwestuje on w otoczenie i wygląd myjni, tym te nakłady są większe. Dlatego zalecałby zachowanie umiaru przy wyborze i realizacji tego typu inwestycji. Sam osobiście znam kilka myjni, które swoim wyglądem należą do przeciętnych lub nawet lekko poniżej, a pomimo tego stale ustawiają się do nich kolejki. Wynika to z faktu, że w tych myjniach jakość usług jest zadowalająca lub wyższa. W biznesie duże znaczenie odgrywa reklama, a najtańsza i najskuteczniejsza jest tzw. „reklama szeptana”. Polega ona na tym, że zadowoleni klienci sami z przyjemnością przekazują swoim znajomym informacje o dobrej jakości produktów i usług. Jeżeli więc będziemy oferować mycie na odpowiednim poziomie, to raczej niezależnie od tego jak będzie wyglądać nasza myjnia, klienci będą stale korzystali z naszej oferty. Ta zasada dotyczy zarówno myjni samoobsługowych jak i automatycznych. Jest jeszcze jeden aspekt, który w dużym stopniu może wpływać na powodzenie naszej myjni, a mianowicie cena za usługę, ale tę kwestię pozostawiam do rozstrzygnięcia przez każdego z właścicieli myjni samodzielnie – mówi Michał Łukaszewicz.

 

Opublikowano: 19.08.2010
Aktualizacja: 19.08.2010