Zakaz handlu w niedzielę – bilans zysków i strat

Udostępnij artykuł
Ograniczenie handlu w niedziele obowiązuje już ponad pół roku, lecz nadal jego wpływ na rynek jest niejednoznaczny – napisała na łamach magazynu „Stacja Benzynowa & Convenience Store” Natalia Pytel, ekspert Hays Poland.  Zapraszamy do lektury całego artykułu w elektronicznej wersji czasopisma.

Początkowo zwiększył się udział w rynku FMCG stacji benzynowych, na czym straciły hipermarkety, ale również dyskonty. Po wejściu w życie ustawy ograniczającej handel Polacy mieli duży problem z brakiem możliwości zrobienia zakupów w niedziele. Staje benzynowe zanotowały wzrost sprzedaży, ale z czasem sytuacja zaczyna się stabilizować.

Z uwagi na bardzo niskie marże paliwowe od dawna stancje benzynowe są miejscem oferującym więcej niż możliwość zatankowania samochodu. W ofercie dla klientów znajduje się m.in. kawa – często lepszej jakości niż w niejednej kawiarni, a restauracje proponują szeroki wybór w karcie dań. To wszystko zmienia stację benzynową w miejsce, gdzie można zjeść smaczny posiłek i odbyć spotkanie.

Z pewnością ograniczenie handlu w niedziele spowodowało poszerzenie oferty dostępnych na stacjach benzynowych artykułów spożywczych oraz przemysłowych. Większość właścicieli stacji przewidziała taki scenariusz i wcześniej zadbała o rozwój i zmiany w kierunku typowego formatu convenience. Wiele stacji zostało przebudowanych, a nowe powstają z troską o powierzchnię, która pomieści nieustannie poszerzaną gamę produktów. Obecnie na wielu stacjach asortyment jest zbliżony do oferowanego przez sklepy osiedlowe, a nawet dyskonty. Stacje coraz bliżej i lepiej współpracują również z sieciami handlowymi.

Właściciele – podobnie jak w przypadku tradycyjnych sklepów – starają się nadążać za trendami żywieniowymi, oferując np. gamę produktów fit oraz świeżych warzyw i owoców. Dodatkowo w marcu i kwietniu 2018 roku sieci stacji benzynowych zwiększyły wydatki na reklamę o pond 200 procent. Wszystkie te starania oraz brak możliwości robienia zakupów w wybrane niedziele spowodowały w pierwszych miesiącach obowiązywania ustawy wyraźny i zgodny z prognozami, wzrost obrotów. Szacuje się, że w kwietniu 2018 roku stacje zanotowały obroty wyższe, nawet o 25 proc., niż w roku ubiegłym. W kolejnych miesiącach wzrost był mniej spektakularny, a sytuacja bardziej stabilna. Nadal jednak w porównaniu do ubiegłego roku obroty stacji benzynowych są wyższe.

Ciekawym trendem, który może się coraz bardziej upowszechniać, jest również współpraca przy prowadzeniu sklepów przy stacjach benzynowych, prowadzonych w modelu franczyzowym przez duże sieci handlowe. Daje to możliwość prowadzenia sklepu convenience, którego asortyment jest modyfikowany w zależności od lokalizacji sklepu. Sieci często kierują swoją ofertę do stacji znajdujących się w centrach miast. Wówczas znajdziemy tam produkty codzienne, pierwszej potrzeby, takie, po które w handlowe niedziele udajemy się do większych osiedlowych sklepów. Drugą opcją jest lokalizacja tranzytowa nastawiona na produkty kupowane „w drodze”. Taka współpraca gwarantuje stacji dostarczenie wyposażenia sklepu, identyfikację wizualną, a przede wszystkim, asortyment produktów najczęściej poszukiwanych przez klientów, uzależniony od wielkości placówki.

(…)

CAŁY WYWIAD PUBLIKUJEMY W
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 2018 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

 

Opublikowano: 06.12.2018
Aktualizacja: 06.12.2018