Zysk pachnący wanilią

Udostępnij artykuł

Zgodnie z danymi firmy badawczej Nielsen, stacje benzynowe to kanał sprzedaży bardzo istotny dla kategorii odświeżaczy samochodowych. Ich udział w sprzedaży odświeżaczy wynosi aż 44,9 proc. Dla porównania w przypadku kawy mrożonej czy prezerwatyw wynosi on odpowiednio 32,7 proc. i 23,5 proc. W przypadku papierosów czy gum do żucia odsetek ten wynosi zaledwie 8,1 i 6 proc. Istotność stacji benzynowych jako kanału sprzedaży odświeżaczy potwierdzają również przedstawiciele firm dystrybuujących produkty tego typu. – Udział stacji paliw w sprzedaży zapachów samochodowych jest bardzo duży i wynosi ok. 50 proc. – mówi Tomaszem Markusik, kierownik działu Marek w firmie Amtra.

Nie tylko pachnące choinki

Jak wynika z doświadczeń firmy Amtra wśród odświeżaczy wciąż królują zawieszki samochodowe. Zdecydowanie mniej chętnie kupowane są droższe akcesoria, np. odświeżacze żelowe. Popularność zawieszek wynika przede wszystkim z ceny. – Kierowca na stacji płaci za zawieszkę w formie choinki – Wunder-Baum ok. 5 zł. Koszt żelowego odświeżacza to dla niego wydatek ok. 12 – 15 zł – wyjaśnia Tomasz Markusik. – Dzieje się tak pomimo zalet odświeżacza żelowego. Warto podkreślić, że ta forma zapachu przez ok. miesiąc po otwarciu zachowuje ten sam, wysoki poziom zapachu – wyjaśnia ekspert.
Zawieszki i odświeżacze żelowe to jednak nie jedyny sposób na odświeżenie samochodu. – – Od połowy 2008 roku rozpoczęliśmy dystrybucję na terenie Polski innowacyjnych membranowych odświeżaczy powietrza Paloma. Ich ceny na półce zawierają się w przedziale od 4 do 6 złotych co jest bardzo dobrą alternatywą dla odświeżaczy typu "choinka" sprzedawanych w porównywalnych cenach. Jakość i trwałość odświeżaczy membranowych ze względu na zastosowany nośnik zapachu jest bardzo wysoka, jednocześnie komfort ich użytkowania jest niewspółmiernie wysoki w stosunku do tradycyjnych odświeżaczy w płynie w kratkę nawiewu powietrza czy też żelowych dla których czasami trudno jest znaleźć odpowiednie miejsce w samochodzie – uważa Tadeusz Kiciak, właściciel firmy Acor.

– Zdecydowanie największą popularnością w ofercie Dr.Marcus cieszą się odświeżacze powietrza na kratkę wentylacyjną – zarówno z butelką jak i bez. W ostatnim roku zauważyliśmy jednak rosnącą popularność produktów tańszych – w szczególności zawieszek celulozowych na lusterko. Naszą odpowiedzią w tym segmencie są zawieszki żelowe, które są nowością na polskim rynku. Długotrwały zapach w połączeniu z ciekawym wzornictwem mamy nadzieję spotka się z aprobatą ze strony konsumentów – mówi Michał Jackowski, dyrektor operacyjny w spółce Dr. Marcus International.

Wanilia kontra czarna klasyka

Nadal najbardziej popularnym wśród kierowców zapachem jest wanilia. – Ten zapach ma bardzo wielu zwolenników. Istnieje jednak duża grupa ludzi, którym ten zapach nie odpowiada. Innym często kupowanym zapachem jest „czarna klasyka” – to zapach przypominający męskie perfumy czy wodę toaletową – wyjaśnia Tomasz Markusik.
Z roku na rok coraz chętniej wybierane są zapachy owocowym – Oprócz podstawowej gamy zapachów, które posiada Dr.Marcus w swojej ofercie od lat zauważamy coraz większą popularność nut owocowych. Dlatego też od zeszłego roku systematycznie rozszerzamy naszą ofertę zapachową obserwując jednocześnie najnowsze trendy rynkowe – mówi Michał Jackowski, dyrektor operacyjny w spółce Dr. Marcus International.

Ekspozycja kluczem do sprzedaży

Odświeżacze samochodowe to produkt zdecydowanie impulsowy, dlatego bardzo ważne jest aby znalazł się w widocznym miejscu, takim aby klient mógł się na niego „natknąć” – np. w pobliżu kasy. – Około 50-70 proc. zapachów jest kupowanych właśnie na zasadzie impulsu – przekonuje Tomasz Markusik z Amtry. Oczywiście ilość miejsca na stacji jest ograniczona dlatego trzeba umieć znaleźć kompromis pomiędzy różnymi produktami impulsowymi sprzedawanymi na stacji.
– W większości przypadków, odświeżacze samochodowe wiszą w przeznaczonym na to miejscu ale staramy się oferować stacjom również dodatkowe standy promocyjne na których możemy wyeksponować nasze wyroby – zapewnia Michał Jackowski. Istotny jest również dobór asortymentu, warto aby w miarę możliwości w ofercie znalazły się zarówno produkty tańsze, jak i te z wyższej półki.
 

Opublikowano: 20.04.2010
Aktualizacja: 20.04.2010