Chodzi o dwa projekty realizowane przez PKN Orlen w ramach których powstanie 13 stacji ładowania elektrycznych samochodów dostawczych i 5 stacji wodorowych. Projekty otrzymały pozytywną ocenę Komisji Europejskiej.
Jak już informowaliśmy TUTAJ, w połowie 2025 roku oddane do użytku będą stacje tankowania wodorem w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile i w Warszawie. Stacje będą przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane tym paliwem – zarówno dla autobusów oraz ciężkiego transportu jak i dla samochodów osobowych.
W ramach realizacji pierwszej fazy projektu Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland wybudowane zostały stacje tankowania wodorem w Poznaniu i Katowicach oraz mobilna stacja we Włocławku. Teraz Orlen uzyskał finansowe wsparcie na realizację kolejnych obiektów. Wszystkie stacje będą wyposażone w dystrybutory o ciśnieniu 350 i 700 bar oraz w stacjonarne magazyny wodoru. Na ten cel Bank Gospodarstwa Krajowego przekaże 2,6 mln euro.
Z kolei 1 mln euro BGK przekaże w formie dofinansowania na budowę 13 ogólnodostępnych stacji ładowania lekkich dostawczych pojazdów elektrycznych. Na każdej stacji znajdzie się po osiem punktów ładowania. Obiekty staną przy głównych szlakach komunikacyjnych, wzdłuż sieci drogowej TEN-T.
Projekty Orlenu będą wspierane z funduszy unijnych CEF 2 AFIF. To kontynuacja projektów CEF w segmencie paliw alternatywnych między Bankiem Gospodarstwa Krajowego a Orlenem, która rozpoczęła się w 2020 roku. W ramach pierwszych inwestycji zrealizowano budowę stacji tankowania wodorem. Obiekty stanęły w Poznaniu i w Katowicach. Orlen w technologię wodorową dalej będzie inwestował. Dzięki pozyskanym funduszom koncern wybuduje pięć kolejnych stacji tankowania wodoru.
Finansowanie z BGK jest elementem programu Komisji Europejskiej – The Connecting Europe Facility, Alternative Fuel Infrastructure Facility (CEF 2 AFIF). BGK jako partner CEF, ocenia projekty oraz udziela kredytów.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.