CMR: handel ze wzrostami w listopadzie 2022

Udostępnij artykuł

Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 13,3 proc. wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 1,4 proc. w porównaniu z listopadem 2021 r.

CMR

Listopad w handlu

W listopadzie 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych była nieco wyższa niż rok wcześniej, szczególnie w pierwszej, dość ciepłej, połowie miesiąca. Dniem, w którym w placówkach tego formatu pojawiło się najwięcej klientów, był czwartek 10 listopada poprzedzający długi weekend.

Całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w listopadzie była o ponad 13 proc. wyższa niż rok wcześniej – za wzrostem tym stoją jednak wyłącznie rosnące ceny, bo w porównaniu z listopadem 2021 r. spadła liczba zakupionych produktów. W listopadzie 2022 r. na paragonie pojawiało się średnio 3,7 opakowań produktów (rok wcześniej było to 3,9) o wartości 21,57 zł (to o 12 proc. więcej niż rok temu).

W listopadzie wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich ważniejszych kategorii, jednak w ujęciu wolumenowym, a także pod względem liczby transakcji większość kategorii, szczególnie tych mocno drożejących, odnotowała spadki. Sprzedaż margaryn w przeliczeniu na kilogramy spadła w porównaniu z listopadem 2021 r. o 11 proc., choć wartość sprzedaży tej kategorii wzrosła o 27 proc. W listopadzie w sklepach małoformatowych sprzedało się o 13 proc. mniej kilogramów kawy mielonej, mimo to wydatki na tę kategorię były o 22 proc. wyższe. Duży spadek sprzedaży zanotował cukier – w listopadzie klienci sklepów małoformatowych kupili go ponad 40 proc. mniej w przeliczeniu na kilogramy niż w listopadzie 2021 r. Przyczyną spadku mogą być oczywiście zapasy poczynione w lipcu podczas cukrowej paniki, ale do zakupu tego produktu zniechęca też na pewno wysoka cena. W listopadzie 2022 r. za kilogram białego cukru klienci sklepów małoformatowych płacili średnio 6,90 zł, czyli prawie dwa razy tyle co przed rokiem.

Wzrost wartości i wolumenów

W listopadzie wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym odnotowały napoje energetyzujące (liczba paragonów, na których pojawiła się ta kategoria była o 4 proc. wyższa niż przed rokiem, a wydatki na tę kategorię zwiększyły się o 14 proc.), batony i chipsy. Spadła sprzedaż wódek czystych, nieco więcej niż przed rokiem klienci analizowanych formatów wydali natomiast na whisky.

Mundial i emocjonujące zmagania Polaków w fazie grupowej nie przełożyły niestety się na wzrost sprzedaży piwa w sklepach małoformatowych. W całym listopadzie najwięcej w sklepach małoformatowych w przeliczeniu na litry sprzedało się w kolejne dni przed i w trakcie długiego weekendu (od czwartku 10 listopada do soboty 12 listopada), czwartym najlepszym dniem pod względem wolumenu sprzedaży była sobota 26 listopada, kiedy Polska grała z Arabią Saudyjską. W dniach z meczami Polaków z Meksykiem i Argentyną, które były rozgrywane w środku tygodnia, sprzedaż piwa była wyższa niż inne dni powszednie, ale mimo to nadal niższa niż w którykolwiek listopadowy piątek czy sobotę. Łącznie sprzedaż piwa w sklepach małoformatowych w listopadzie była nieco niższa niż przed rokiem, choć za sprawą wyższych cen wydatki na tę kategorię wzrosły o około 14 proc.

W porównaniu z ciepłym październikiem 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych spadła w listopadzie o 12 proc., a łączna wartość sprzedaży obniżyła się o 9 proc.

Obadaniu CMR

* Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: CMR

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 2022 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Stacja Benzynowa Bogdan Kucharski wrzesien pazdziernik

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.