Jak wynika z danych CMR, w lipcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 3,7 proc. wyższa niż w czerwcu, choć liczba transakcji wzrosła w tym czasie tylko o 1 proc.
W porównaniu z lipcem 2020 r. łączne obroty spożywczych sklepów małoformatowych do 300 m kw. odnotowały niewielki wzrost, mimo iż liczba transakcji spadła w tym czasie o niespełna 4 proc. W lipcu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 18,18 zł, o 4,2 proc. więcej niż w lipcu 2020 r., chociaż średnia liczba produktów wkładanych do koszyka utrzymała się na tym samym poziomie.
Wzrosty cen odnotowano w tym czasie niemal we wszystkich kategoriach, przy czym największe podwyżki dotyczyły kategorii objętych od początku 2021 r. dodatkowymi opłatami, czyli wódek i napojów. Wydatki klientów sklepów małoformatowych na napoje energetyzujące w lipcu br. były o 19 proc. wyższe niż przed rokiem, mimo iż wolumen sprzedaży w tym czasie pozostał niemal na tym samym poziomie. Znacznie więcej niż przed rokiem trzeba również zapłacić również za napoje gazowane – w przypadku tej kategorii podwyżki cen przełożyły się wprawdzie na wzrost wartości sprzedaży tej kategorii (o 16 proc. więcej niż w czerwcu 2020 r.), jednak w ujęciu wolumenowym kategoria ta odnotowała spadek (o 15 proc.). Sprzedaż wód czystych, których nowa opłata nie dotyczy, wzrosła w tym czasie zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym (wydatki na tę kategorię były o 18 proc. więcej niż przed rokiem).
Spadki sprzedaży odnotowały wódki – w lipcu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 16 proc. mniej litrów wódek smakowych, a wydatki na tę kategorię spadły o 15 proc. W przypadku wódek czystych część klientów przerzuciło się na większe opakowania, głównie z najniższego segmentu cenowego, jednak nie zrekompensowało to spadków sprzedaży mniejszych pojemności i cała kategoria odnotowała spadek wartości sprzedaży o 8 proc. w porównaniu z lipcem 2020 r. Niewielki wzrost wartości sprzedaży (o 1 proc.) w ostatnim miesiącu odnotowały piwa, do czego przyczyniły się głównie warianty bezalkoholowe.
Lepiej niż przed rokiem w placówkach małego formatu sprzedawały się m.in. lody (wzrost wartości sprzedaży o prawie 20 proc.), produkty tytoniowe, a także dania gotowe (wydatki na mączne dania chłodzone wzrosły o 10 proc.). Dynamicznie rośnie również sprzedaż produktów roślinnych, będących alternatywą dla wędlin czy nabiału (wartość sprzedaży roślinnych zamienników mleka w lipcu 2021 była o 50 proc. wyższa niż przed rokiem), choć ich udział w całości obrotów sklepów małoformatowych jest wciąż niewielki.
* Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– CZERWIEC-LIPIEC 2021 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.