Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2022 roku wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 17,5 proc. wyższa. Z kolei liczba transakcji wzrosła o 6,4 proc. w porównaniu z chłodnym sierpniem 2021 r.

Pogoda sprzyjała zakupom
Wyższe niż przed rokiem temperatury, a także trzy dni długiego weekendu z ładną pogodą przełożyły się na wzrost liczby transakcji, w porównaniu z sierpniem 2021 r. Najwyższą sprzedaż odnotowano w sobotę 13 sierpnia br. Wtedy wielu konsumentów robiło zakupy przed dwudniową przerwą w funkcjonowaniu sklepów (w związku z wolnym poniedziałkiem 15 sierpnia). Najsłabszym dniem dla placówek małoformatowych zarówno pod względem liczby transakcji, jak i obrotów była natomiast niedziela handlowa (28 sierpnia). Wtedy otwarte mogły być wszystkie sklepy.
W sierpniu 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem. Za zakupy płacili średnio 20,11 zł, czyli o 10 proc. więcej niż przed rokiem, mimo iż liczba produktów w przeciętnym koszyku była nieco niższa.
Sprzedaż kategorii
W sierpniu wzrosła sprzedaż niemal wszystkich kategorii, szczególnie tych wrażliwych na pogodę – lodów (liczba sprzedanych opakowań była o 33 proc. wyższa niż rok wcześniej), wody (w sierpniu sprzedało się ponad 30 proc. butelek wody więcej niż w sierpniu) czy napojów gazowanych (wzrost liczby opakowań o 23 proc.). Sierpień był również stosunkowo dobrym miesiącem dla piwa. W przeliczeniu na litry jego sprzedaż w placówkach małego formatu była o 9 proc. wyższa niż przed rokiem. Natomiast wydatki na tę kategorię wzrosły aż o 20 proc. Warto jednak odnotować, że wysokie wzrosty w ujęciu rdr to efekt chłodnego sierpnia 2021 r. – w porównaniu choćby z tegorocznym lipcem zarówno sprzedaż lodów, jak i piwa utrzymała się na podobnym poziomie.
Po lipcowej panice cukrowej sprzedaż tego produktu w sierpniu 2022 r. w sklepach małoformatowych spadła (o 16 proc. w porównaniu z sierpniem 2021 r.). Ceny tego produktu były ponad dwa razy wyższe niż przed rokiem. Spadek sprzedaży w przeliczeniu na litry i kilogramy odnotowały też inne mocno drożejące kategorie. Można zaliczyć do nich: mąki, makarony, oleje czy masło. Warto zauważyć, że w sierpniu klienci sklepów małoformatowych kupili o 23 proc. mniej kilogramów masła niż rok wcześniej, chociaż wydali na nie aż o 18 proc. więcej.
Nieco lepiej niż przed rokiem sprzedawał się natomiast ocet, o brakach którego donosiły media. W sierpniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 12 proc. butelek octu więcej niż rok wcześniej. Za sprawą znacznie wyższych cen wydatki na tę kategorię wzrosły aż o 50 proc.
Sklepy małoformatowe
* Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: Centrum Monitorowania Rynku (CMR)
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.