CMR: większa liczba transakcji w październiku

Udostępnij artykuł
Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w październiku 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 3,1 proc. wyższa niż przed rokiem, a liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 1,6 proc.

Wzrost sprzedaży liczby klientów w ujęciu rok do roku to w dużej mierze efekt słabszego października 2020 r. – druga fala i wprowadzane w drugiej połowie października 2020 r. ograniczenia (godziny seniorów w sklepach, nauka zdalna w szkołach i na uczelniach, zamknięcie restauracji czy obiektów sportowych), przyczyniły się wówczas do spadku liczby transakcji w sklepach małoformatowych.

W październiku 2021 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w październiku 2020 r., ale robili mniejsze zakupy – w przeciętnym koszyku było średnio 4,1 produktów, czyli nieco mniej przed rokiem, ale więcej niż dwa lata wcześniej. Średnia wartość paragonu w październiku 2021 r. wynosiła 18,69 zł, czyli o 1,4 proc. więcej niż rok wcześniej i aż o 20 proc. więcej niż rok wcześniej.

W październiku br. duże wzrosty wartości sprzedaży w ujęciu rdr, odnotowały m.in. kategorie, które znacząco zdrożały w porównaniu z poprzednim rokiem, jak napoje gazowane (wzrost wartości sprzedaży o 23 proc.) czy olej (klienci wydali tę kategorię o 20 proc. więcej niż w październiku 2020 r., choć w przeliczeniu na litry sprzedaż spadła o 5 proc.). W październiku br. mniej niż przed rokiem sprzedało się w sklepach małoformatowych wódek czystych i piwa (wartość sprzedaży obu tych kategorii spadła w porównaniu z analogicznym okresem o około 2 proc.), częściej na paragonach pojawiały się natomiast kupowane często przed szkołą czy pracą słodycze impulsowe, takie jak batony czekoladowe, wafelki i rogaliki, ale także wody i soki w małych opakowaniach (w październiku 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili aż o 34 proc. więcej butelek wody czystej w małych butelkach niż przed rokiem).

Duży wzrost sprzedaży odnotowano w ostatnim tygodniu października 2021 r. Miało to związek ze zbliżającym się długim weekendem (1 listopada wypadał w poniedziałek), ale też być może z większą niż przed rokiem skłonnością do spotkań rodzinnych z okazji Wszystkich Świętych. W ostatnim tygodniu października liczba sprzedanych opakowań margaryn do pieczenia, dodatków do ciast czy warzyw w puszkach była o kilka procent wyższa w analogicznym okresie rok wcześniej. Znacznie lepiej niż przed rokiem w sklepach małego formatu sprzedawały się również znicze i wkłady do zniczy – w październiku 2021 r. liczba paragonów, na których pojawiły się te produkty była o 25 proc. wyższa niż rok temu.

W porównaniu z wrześniem 2021 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych w październiku br. spadła o 1,5 proc., natomiast wartość sprzedaży wzrosła o 3,2 proc.

* Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2021
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 01.12.2021
Aktualizacja: 01.12.2021