Comp: w handlu efektu świąt nie było

Udostępnij artykuł

W grudniu po raz kolejny odnotowano niski poziom nastroju w handlu tradycyjnym. Jak wynika z badań M/platform (Comp), wskaźnik NHT w ubiegłym miesiącu wyniósł 36,1 pkt. i choć był wyższy od listopadowego o 12,3 pkt., to jednak znalazł się 8 pkt. poniżej oczekiwań. Prowadzący małe i średnie sklepy handlu tradycyjnego z niepokojem patrzą w przyszłość. Wynik badania oczekiwań w stosunku do stycznia (NHT+1) to jedynie 23 pkt. w skali od 0 do 100.

Najlepszy miesiąc w handlu według Comp

Grudzień tradycyjnie był najlepszym miesiącem w handlu. Mimo to na nastrojach wśród detalistów odbiła się czwarta fala pandemii oraz galopująca inflacja. Prognozy na styczeń najmocniej determinowane są przez gwałtowne wzrosty cen energii oraz samych towarów.

Dane M/platform za grudzień 2021 nie przyniosły pozytywnych wieści o wydatkach, jakie musiał ponieść na codzienne zakupy polski konsument. Sklepy tradycyjne odwiedzaliśmy podobnie często jak przed rokiem. Standardowo nasz grudniowy koszyk był nieco większy niż w pozostałych miesiącach roku i podobnej wielkości jak w grudniu 2020 – ok. 5,3 produktu na koszyk. Niestety wartość średniego koszyka wzrosła aż o 8,1 proc. w stosunku do ubiegłego roku, co przełożyło się na blisko 2 zł więcej wydane średnio przy każdej okazji zakupowej – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

Rosnące obroty

Obroty w sklepach tradycyjnych wzrosły w stosunku do grudnia 2020 r. o 6,8 proc. Wśród kluczowych grup produktowych w tym kanale dystrybucji wzrost sprzedaży odnotował nabiał (+6,9 proc.) czy alkohole mocne, jak whisky, rum, likiery, gin (+5,0 proc.). Spadki ponownie towarzyszyły kategoriom piwa (-6,7 proc.) oraz wódki (-6,1 proc.).

Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

Źródło: Comp

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2021 

> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.