Czerwiec lepszy w handlu

Jak wynika z danych CMR, w czerwcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o prawie 2 proc. wyższa niż w czerwcu 2020 r. Liczba transakcji wzrosła a tym czasie o niespełna 3 proc.

Upały w czerwcu 2021 r. przełożyły się na wzrost liczby transakcji w porównaniu z majem br. około 9 proc., natomiast wartość sprzedaży wzrosła w tym czasie o 5 proc. Największe wzrosty odnotowały lody i woda (w czerwcu 2021 r. wydatki na nie były o ponad 50 proc. wyższe niż w maju), a także inne napoje. W czerwcu klienci sklepów małoformatowych do 300 m kw. wydali na piwo o 17 proc. więcej niż w maju.

Szczyt sprzedaży tej kategorii miał miejsce w upalną sobotę 19 czerwca, w dniu meczu Polska – Hiszpania w ramach Euro 2020. Sprzedaż piwa w tym dniu była o 50 proc. wyższa niż średnia dzienna sprzedaż w całym czerwcu.

Warto również dodać, że w tym dniu piwo pojawiało się na co trzecim paragonie, podczas gdy w całym czerwcu kategoria ta była obecna na 27 proc. paragonów w sklepach małoformatowych. Dni, w które Polacy kibicowali swojej reprezentacji, to także czas kiedy duże wzrosty notowała sprzedaż chipsów. Jednak w całym czerwcu wydatki na tę kategorię były tylko o 6 proc. wyższe niż w maju 2021.

W porównaniu z czerwcem 2020 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych w czerwcu br. była tylko o około 3 proc. wyższa, a wartość sprzedaży wzrosła o prawie 2 proc. W czerwcowych danych wyraźnie widać zmianę zachowań zakupowych. Klienci przychodzą do sklepów znacznie rzadziej niż przed pandemią i starają się robić większe zakupy. Warto odnotować, że w porównaniu z również upalnym czerwcem 2019 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych była o 16 proc. niższa. Stało się tak mimo iż wartość sprzedaży wzrosła w tym czasie tylko o niespełna 2 proc.

Średnia wartość koszyka w sklepach małoformatowych do 300 m kw. wyniosła w czerwcu 2021 r. 17,71 zł, czyli prawie tyle co przed rokiem. W porównaniu z czerwcem 2019 r. średnia wartość transakcji wzrosła o 19 proc., jednak w dużej mierze przyczyniły się do tego rosnące ceny. Średnia liczba opakowań wkładanych do koszyka zwiększyła się w tym czasie tylko o 4 proc.

W czerwcu 2021 r. duże wzrosty zarówno wartości, jak i wolumenu sprzedaży odnotowały kategorie, które rok wcześniej ze względu na niekorzystną pogodę i pandemię, radziły sobie słabiej.

Możemy zaliczyć do nich m.in.: lody impulsowe (wzrost wartości sprzedaży rdr o ponad 40 proc.), napoje izotoniczne czy wodę czystą (wzrost o 36 proc.).

Klienci sklepów małoformatowych znacznie więcej niż przed rokiem wydali również m.in. również m.in. napoje gazowane i wodę smakową (odpowiednio o 23 proc. i 34 proc.). Jednak trzeba pamiętać, że za wzrostem tym stoją wyłącznie wyższe ceny (opłata cukrowa). W przeliczeniu na litry sprzedaż napojów gazowanych spadła o 12 proc., a sprzedaż wody smakowej utrzymała się na poziomie sprzed roku. Wzrost cen wynikający z opłaty małpkowej nie zrekompensował natomiast spadku wolumenu sprzedaży wódek smakowych i czystych. W czerwcu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 18 proc. mniej litrów wódek czystych i smakowych niż rok wcześniej.

Duże wzrosty wartości sprzedaży (o prawie 8 proc.) w porównaniu z czerwcem 2020 r. odnotowała natomiast inna ważna dla małego formatu kategoria – produkty tytoniowe. W czerwcu 2021 r. nieco lepiej niż przed rokiem sprzedawały się papierosy i tytoń. Duże wzrosty odnotowały alternatywne produkty – wkłady do pogrzewaczy tytoniu oraz pody do elektronicznych papierosów.

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– CZERWIEC-LIPIEC 2021 
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.