Zdecydowana większość Polaków jest zdania, że w przyszłości stacje paliw zamienią się w centra handlowo-usługowe. Jedynie niewielki odsetek wieszczy ich całkowitą likwidację. Z tego względu z roku na rok coraz bardziej doceniają ofertę pozapaliwową – artykuły spożywcze i inne, które mogą nabyć wraz z paliwem. Najlepiej ocenianą marką w tym obszarze jest PKN Orlen – wynika z trzeciej edycji raportu IBRiS pt. „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce”.
Nie od dziś jakość obsługi jest dla Polaków bardzo ważna. W tegorocznym badaniu aż 89 proc. badanych wystawiło najlepsze oceny w tym segmencie stacjom należącym do PKN Orlen. Pozytywnie ocenione zostały również BP – 78 proc., Shell – 67 proc. oraz Lotos – 65 proc. W porównaniu do poprzedniego roku, jakość obsługi w opinii respondentów wzrosła jedynie w przypadku trzech marek – PKN Orlen (+ 2 pkt proc.), BP (+ 5 pkt proc.), Moya (+ 2 pkt proc.).
Również w przypadku jakości oferowanego paliwa, już trzeci rok z rzędu, najlepiej ocenianą marką jest PKN Orlen – 86 proc. ankietowanych uważa, że benzyna, olej napędowy lub gaz LPG reprezentują najwyższy poziom. Pierwszy raz na drugie miejsce w tym zestawieniu wysunęła się marka BP – 72 proc. Polaków docenia jakość tankowanego na jej stacjach paliwa. Podobne zdanie o paliwie marki Shell wyraża 63 proc. badanych.
Natomiast niekwestionowanym liderem oferty artykułów spożywczych i innych niż paliwo jest PKN Orlen – 83 proc. Polaków docenia ten segment sprzedaży na stacjach płockiego koncernu – to wzrost aż o 30 pkt proc. w stosunku do 2020 r. i 50 pkt proc. w odniesieniu do 2019 r. Oferta pozapaliwowa na stacjach BP przypadła do gustu 51 proc. respondentów. 38 proc. ocen pozytywnych zanotował Shell.
Zmiana oczekiwań klientów stacji paliw dokonuje się na naszych oczach
– Od pierwszej edycji badania w 2019 roku obserwujemy silne oczekiwanie wobec stacji paliw w odniesieniu do poszerzenia oferty produktów, które nie są jakimś rodzajem paliwa. Kategoria <<szeroki wybór artykułów spożywczych i innych>> w naszych badaniach zawsze uzyskiwała najmniejszy odsetek wskazań pozytywnych niezależnie od marki paliwowej. Negatywne opinie oznaczają, że klienci potrzebują na stacjach już czegoś więcej niż tylko dystrybutora.To obecnie kluczowy obszar w budowaniu przewagi konkurencyjnej – ocenia Marcin Duma, prezes zarządu Instytutu IBRiS.
Stacje paliw jako centra handlowe
Nowoczesne technologie w motoryzacji wymuszają na producentach paliwa daleko idące zmiany funkcjonowania. Zjawisko to zaczyna dostrzegać również społeczeństwo, niekoniecznie posiadające środek transportu. 64 proc. ogółu Polaków i 69 proc. aktywnych kierowców dostrzega, że w przyszłości stacje paliw czeka przekształcenie w centra handlowo-usługowe, czyli na przykład powstaną duże sklepy spożywczo-przemysłowe, rozbudowane punkty gastronomiczne, punkty naprawy samochodów (funkcja sprzedaży paliw pozostanie, choć jej znaczenie będzie mniejsze). Jedynie 12 proc. respondentów wyraża przekonanie, że stacje paliw znikną z krajobrazu Polski. Już teraz 62 proc. Polaków jest zdania, że stacje paliw powinny wprowadzić usługi drobnych napraw samochodów (wymiana koła, akumulatora, wymiana żarówek) oraz przeglądów. Zmiany wydają się więc nieuniknione.
Raport pt. „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce – III edycja“ został opracowany przez Instytut IBRiS. Raport powstał na podstawie zrealizowanych w sierpniu 2020 r. wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI, N=1650). Partnerem raportu jest PKN Orlen.
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– CZERWIEC-LIPIEC 2021 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.