Polacy coraz częściej piją kawę poza domem, a co za tym idzie – rynek otwiera się na tworzenie formatów pełniących funkcję zastępczą dla klasycznych kawiarni. Naprzeciw tym zmianom z pełną mocą wyszła firma Orlen, włączając do konceptu Orlen w ruchu – automatyczne wyspy kawowe. Inteligentne punkty kawiarniane zarządzane są przez system HeartByte, autorstwa łódzkiej firmy MarketLab. Technologia na jednym ekranie dotykowym integruje maszynę vendingową oraz ekspres ciśnieniowy, znany ze stacji paliw Orlen.
Czasy pandemii na długi czas pozbawiły nas możliwości wizyt w kawiarniach, a to z kolei spowodowało dynamiczny rozwój oferty gastronomicznej miejsc o innym profilu działalności. We wspomniany trend wpisały się m.in. sklepy spożywcze, piekarnie oraz stacje benzynowe.
Tegoroczne wyniki badania Café Monitor ARC Rynek i Opinia potwierdziły, że najpopularniejszym miejscem picia kawy poza domem są stacje paliw. Pobudzający napój spożywa tam aż 67 proc. badanych. Za opisaną tendencją podążyła więc sieć Orlen, wychodząc tym razem poza obszar stacji benzynowych i rozszerzając ofertę, poprzez uruchomienie nowego formatu sprzedaży detalicznej – Orlen w ruchu.
Orlen we współpracy z partnerami i firmą MarketLab rozbudowuje swój innowacyjny koncept handlowy, instalując w miejscach o dużym natężeniu ruchu – inteligentne kąciki kawowe. Kawiarniane wyspy Orlen w ruchu, wyposażone są w kioski zakupowe z nowoczesnym ekranem dotykowym. Wspomniany system HeartByte zarządza ekspresem ciśnieniowym, znanym dotychczas ze stacji benzynowych Orlen oraz nowoczesną maszyną vendingowa z windą, pozwalającą na wydawanie nawet najbardziej delikatnych produktów.
Kiosk zakupowy jest niezwykle łatwy w obsłudze i ergonomiczny, a jego interfejs zaprojektowany jest w sposób, umożliwiający zakupy oferowanego asortymentu z jednego panelu obsługi klienta. Dzięki temu – zakup dokonany za pośrednictwem automatu i wybór gorącego napoju na kawiarce zostają wyświetlone na jednym ekranie. Jego design jest spójny z najnowszymi trendami UX i UI, co pozwala na szybkie i intuicyjne wyszukiwanie produktów. Co więcej – klient może kupić kilka artykułów jednocześnie, dodając je do koszyka zakupowego za pomocą jednego kliknięcia. System umożliwia także wybór preferowanej metody płatności bezgotówkowej – za pomocą karty lub kodu BLIK.
Dzięki zastosowanej technologii nie przegapimy atrakcyjnych ofert cenowych. Kiosk zakupowy uwzględnia również system promocyjny, pozwalający na uruchomienie okazji różnego typu – od prostych obniżek, poprzez łączenie produktów w zestawy i wielosztuki, a nawet implementację okazji tematycznych lub promocji typu „happy hours”. Elastyczność wizualna interfejsu umożliwia graficzne eksponowanie ofert specjalnych i adaptację bannerów. Co istotne – system obsługuje program lojalnościowy, zintegrowany z kartą lub aplikacją Vitay.
HeartByte zapewnia precyzyjny i całkowicie zdalny proces administracji. Dzięki systemowi raportowania i wykorzystaniu sztucznej inteligencji, możliwe jest m.in. gromadzenie najistotniejszych danych biznesowych oraz weryfikacja operacji i dostępności produktów, a to z kolei pozwala na efektywne zarządzanie automatycznym punktem sprzedaży.
Pierwsza inteligentna wyspa zainstalowana została w warszawskim salonie BRW przy ulicy Popularnej 75. Projekt w szybkim tempie będzie rozszerzał się o następne lokalizacje. Instalacje planowane są w miejscach o wysokich statystykach odwiedzających, takich jakich jak galerie handlowe, dworce czy sklepy wielkopowierzchniowe.
Przeznaczony na potrzeby Orlen, system MarketLab to przede wszystkim odpowiedź na przełomowe zmiany, utrzymujące się tendencje rynkowe i prognozy rozwoju nowych formatów sprzedaży na kolejne lata. Nowopowstałe kawiarniane punkty – bez wątpienia można odznaczyć jako kolejny element na mapie procesu automatyzacji sprzedaży.