Karty zbliżeniowe bliżej stacji

Udostępnij artykuł

Stacje benzynowe to jeden z bardziej perspektywicznych segmentów mówi Janusz Diemko, prezes zarządu First Data Polska. – Nowa technologia przyczyni się do ograniczenia ilości gotówki na stacji benzynowej, co zwiększy jej bezpieczeństwo i obniży koszty. Znika bowiem problem obsługi tradycyjnego pieniądza. Po drugie, zostanie zwiększona szybkość obsługi klienta, obecnie w godzinach szczytu przy kasach ustawia się kolejka, gdyby wprowadzić czytniki zbliżeniowe ta sama kolejka może być obsłużona ponad dwa razy szybciej. Wygodna i sprawna obsługa przekłada się z kolei na zadowolenie klienta i zwiększenie obrotów placówki. Spostrzeżenia te potwierdzają badania. Według tych przeprowadzonych przez firmę McDonald`s skrócenie czasu płatności o 6 sekund przekłada się na 1-procentowe zwiększenie sprzedaży w ciągu dnia – mówi prezes First Data.
Zakup paliwa kwalifikuje się do koszyka zakupów drobnych podobnie jak transakcje dokonane w przystacyjnych sklepach. Dużą część tych transakcji wciąż dokonuje się gotówką, tymczasem karty zbliżeniowe powstały właśnie po to by zastąpić papierowe pieniądze. Jednorazowa transakcja zbliżeniowa może być wykonana do kwoty 50 zł, powyżej tej sumy klient musi wprowadzić PIN. Limity w innych krajach: strefa euro 20 euro, Wielka Brytania – 10 funtów, USA – 25 dolarów.
First Data Polska prowadzi program pilotażowy, w tym roku w oficjalnych założeniach firma zamierza wprowadzić 6 000 terminali z dodatkowymi czytnikami do obsługi kart zbliżeniowych. Niebawem nasi przedstawiciele zaczną aktywnie oferować nowe czytniki klientom. Jeśli jednak stacja benzynowa już teraz wyrazi zainteresowanie nowymi czytnikami, nic nie stoi na przeszkodzie, by skontaktować się z dystrybutorem terminali marki Polcard i umówić się na spotkanie.
Na stacjach benzynowych w sieci akceptacji FDP jeszcze nie wprowadzono czytników contactless.
Płatności bezstykowe rozwijają się bardzo dynamicznie, kolejne banki w portfolio First Data Polska zgłaszają chęć wprowadzenia tej technologii do swojej oferty. Z drugiej zaś strony punkty handlowo-usługowe coraz częściej spotykają się z pytaniami klientów o możliwość dokonania płatności kartą zbliżeniową. First Data Polska będzie rozwijać obie linie, jeśli chodzi o terminale, w tym roku w Polsce będzie około 6 000 terminali zbliżeniowych z logiem Polcard. Rynek płatności zbliżeniowych będzie rosnąć bardzo dynamicznie. Kolejne banki wprowadzają tę innowację do swojej oferty. Niedawno największy polski bank ogłosił zamiar wprowadzenia na rynek 6 milionów kart zbliżeniowych. Dlatego obsługa stacji coraz częściej może usłyszeć pytanie klienta o możliwość zapłacenia kartą bezstykową, ci którzy zareagują najszybciej mogą zyskać przewagę nad konkurencją.
Nowa technologia pokrywa się z oczekiwaniami stacji benzynowych. Bezpieczeństwo może zostać zwiększone przez minimalizację obrotu gotówkowego. Przychody mogą ulec wzrostowi, wraz z upłynnieniem obsługi transakcji. Klienci zaś, będą bardziej zadowoleni za sprawą większej wygody zakupów.

Shell zbliża
Od połowy kwietnia na 140 stacjach własnych koncernu Shell, można za paliwo bądź inne dostępne produkty zapłacić kartami zbliżeniowymi w technologii MasterCard i Maestro PayPass. Shell jest pierwszą w Polsce firmą paliwową, która oferuje klientom szybkość i wygodę płatności zbliżeniowych w technologii PayPass. Partnerem wdrożenia jest eService.
– Zakończyliśmy pierwszy etap wdrożenia. Teraz przystępujemy do instalacji czytników przystosowanych do akceptacji PayPass na kolejnych blisko 160 stacjach, tak by wkrótce każdy klient mógł kartą PayPass zapłacić za paliwo, akcesoria samochodowe, czy inne zakupy szybciej i wygodniej niż kiedykolwiek wcześniej bez względu na to, na którą z naszych stacji dotrze. – podkreśla Marcin Mazur z Shell Polska.
– Cieszymy się z poszerzenia sieci akceptacji technologii PayPass o stacje Shell. To idealne rozwiązanie tam, gdzie szczególnie istotne jest tempo zakupów, w tym na stacjach benzynowych. Dlatego jestem pewien, że ta forma płatności pomoże firmie Shell budować przewagę konkurencyjną, a jej podróżującym klientom – tracić mniej czasu podczas płatności. Warto podkreślić kolejny raz, iż jest to pierwsza sieć paliwowa, akceptująca transakcje zbliżeniowe. – mówi Sebastian Krzyk, szef departamentu sieci akceptacji Oddziału MasterCard Europe w Polsce.
Dzięki karcie PayPass zakupy, których wartość nie przekracza 50 złotych mogą być dokonywane bez konieczności przekazywania karty sprzedawcy i podawania kodu PIN czy składania podpisu – wystarczy zbliżyć kartę lub inne urządzenie do specjalnego czytnika.
W przypadku zakupów powyżej tej kwoty, płatność z użyciem karty PayPass stale przebiega zbliżeniowo, tylko wymagane jest potwierdzenie transakcji kodem PIN.
MasterCard PayPass to funkcjonalność, która może być dołączona zarówno do kart kredytowych, debetowych, jaki i przepłaconych. Można ją stosować nie tylko w tradycyjnych kartach, ale także w urządzeniach takich jak: zegarek, naklejka na telefon, czy breloczek.
Obecnie w Polsce karty wyposażone w technologię PayPass wydają banki: BZ WBK, ING Bank Śląski, Alior Bank, mBank, Multibank, Citi Bank Handlowy, Invest Bank, Polbank, Deutsche Bank i Millennium Bank, a kolejne pracują nad wprowadzeniem tego rozwiązania do swojej oferty.

Orlen zainteresowany technologią zbliżeniową
PKN Orlen już wkrótce podejmie decyzję o wprowadzeniu na swoich stacjach płatności kartami zbliżeniowymi. Trwają rozmowy z organizacjami płatniczymi. Decyzja wydaje się przesądzona, w marcu tego roku PKN Orlen wprowadził technologię zbliżeniową w Niemczech na stacjach Star należących do Orlen Deutschland. Karty zbliżeniowe umożliwiają płatności do kwoty 50 złotych bez wprowadzania kodu PIN. Wystarczy zbliżyć kartę do czytnika. Specjaliści są zdania, że w niedalekiej przyszłości karty zbliżeniowe wyprą tradycyjne metody płacenia za zakupy.
W marcu 2010 roku Orlen Deutschland podjął decyzję o wprowadzeniu na swoich 120 stacjach Star technologii płatności kartami zbliżeniowymi. Dzięki temu klienci posiadający specjalną kartę będą mogli zapłacić za zakupy do 25 euro nie wprowadzania kodu PIN. System nie wymaga także potwierdzania płatności własnoręcznym podpisem.
Prawdopodobnie już niebawem technologia zbliżeniowa będzie dostępna także dla klientów sieci Orlen w Polsce.
– Dotychczasowe doświadczenie dowodzi, że zainteresowanie klientów tego typu usługami dostępnymi na stacjach paliw jest duże, dlatego analizujemy czynniki biznesowe związane z wprowadzeniem technologii zbliżeniowej na naszych stacjach i rozważamy taką możliwość- mówi Joanna Puskar z biura prasowego PKN Orlen.
Jak przekonuje Joanna Puskar koncern nieustannie pracuje nad doskonaleniem oferty dla klientów. W ramach tych działań na części naszych stacji możliwe jest już dokonywanie płatności w Euro. Dostępna jest również usługa Cashback, umożliwiająca podejmowanie niewielkich kwot pieniędzy (do 200 zł) przy okazji płacenia kartą płatniczą.
PKN rozmawia już na temat technologii zbliżeniowej z organizacjami płatniczymi. Ostateczne decyzje zapadną w ciągu najbliższych kilku tygodni.
– Umożliwienie płatności przy użyciu karty zbliżeniowej na naszych stacjach zależeć będzie od wielu czynników biznesowych, m. in kosztów wymiany PINPADów, warunków umowy z operatorem systemu. Po ostatecznym przeanalizowaniu rachunku zysków i strat zostanie podjęta decyzja dotycząca wprowadzenia tej technologii na stacjach PKN Orlen – mówi Joanna Puskar.
Ewentualne wdrożenie nowej usługi nie będzie trwało długo. Orlen jest właścicielem terminali kartowych na swoich stacjach, więc samodzielnie decyduje o wdrożeniach dodatkowych usług finansowych.
Orlen dostrzega zalety nowego sposobu płatności.
– Samo rozwiązanie jest przydatne dla klientów, ponieważ korzystają oni na stacjach Orlenu nie tylko z oferty paliwowej, ale również z szerokiej gamy produktów z kategorii pozapaliwowej. Są to często niewielkie zakupy, które zamykają się w kwocie 50 zł. – mówi Joanna Puskar.

 

Opublikowano: 02.06.2010
Aktualizacja: 02.06.2010