Manager Circle K: Hot dog wciąż na podium

[SPECJALNIE DLA NAS] Pomimo że hot dogi, za sprawą sieci Statoil – obecnie Circle K, są dostępne na polskich stacjach od ponad 20 lat, wśród kierowców cieszą się niesłabnącą popularnością. O przyszłości tej kategorii, roli składników, w tym pieczywa, a także współpracy z producentami i dostawcami rozmawiamy z Aleksandrą Lechwar-Szwarc, Food & Coffee Senior Category Managerem w Circle K Polska.

Na ile kluczową kategorią dla gastronomii na stacjach paliw są hot dogi?

Ważność hot dogów pod kątem sprzedaży może się różnić w poszczególnych sieciach stacji paliw, ale w większości nadal są to produkty kluczowe w ofercie żywnościowej tzw. On the Go. W Circle K, gdzie jeszcze pod marką Statoil jako pierwsi wprowadziliśmy tę kategorię na polski rynek, nadal dominuje ona w sprzedaży. I nadal widzimy potencjał na wzrost.

Jakie rodzaje hot dogów notują najwyższe wyniki sprzedażowe?

Podobnie jak w przypadku innych kategorii, nie tylko żywnościowych, bardzo duże znaczenie ma efekt nowości. Nawet tak dojrzałe rynkowo produkty jak hot dogi, mogą pozytywnie klientów zaskoczyć i skłonić do zakupu. Po nowego hot doga często się sięga z ciekawości, pod wpływem impulsu, chęci na spróbowanie promowanego smaku. To kategoria, przy której można poczuć ten nagły, mały głód, gdy spojrzy się na grill z kiełbaskami albo poczuje zapach ciepłej bułki. To głód, który chce się hot dogiem szybko zaspokoić.

Jako nowości najbardziej sprawdzają się w tej roli produkty ciekawe smakowo dla klienta, ale jednocześnie takie, które w jakiś sposób są już znane, np. dodatek sera do kiełbaski lub parówki, kiełki zboża dodane do bułki. Powody wyboru w obu przypadkach są inne, ale najważniejsze, że zachęcają do zakupu i to często różnych klientów, o różnych potrzebach.

Jaki rodzaj pieczywa najlepiej sprawdza się przy serwowaniu hot dogów? Które bułki konsumenci wybierają najchętniej i najczęściej?

Nadal najczęściej klienci wybierają te bułki, które są na rynku od lat, a ich smak jest najbardziej popularny także w innych produktach opartych na pieczywie, czyli bułki pszenne. Natomiast forma pieczywa, która od lat najlepiej sprawdza się w hot dogach to także ta, najbardziej znana w Polsce, prosta bułka, w której „ląduje” wybrana kiełbaska. Jest to forma najszybsza do przygotowania na zamówienie klienta i najwygodniejsza do jedzenia, nawet w samochodzie, a to dla wielu jest bardzo istotny czynnik przy wyborze produktu na stacji.

Co odróżnia od innych produktów na rynku bułki do hot dogów sporządzone z wysokiej jakości składników?

Wysoka jakość bułki, to z jednej strony dobry smak i chrupkość po przypieczeniu, „czysta etykieta”, czyli brak zbędnych dodatków, które mogą być postrzegane jako niezdrowe. To są najważniejsze plusy dla klienta. Z drugiej strony dobra bułka to jej właściwości ważne przy przygotowywaniu hot doga, czyli: łatwo i równomiernie grilluje się w tosterze, nie pęka, nie przepuszcza sosów.

Czy w przypadku produktów służących do przygotowania hot dogów w tym także bułek, można mówić o innowacjach? Czy na rynku są dostępne bułki wzbogacane np. nietypowymi dodatkami?

Wszyscy gracze na rynku chcą przyciągać klientów do swoich produktów. W hot dogach można grać smakami kiełbasek – i to jest dość oczywiste i najbardziej popularne w hotdogowych innowacjach. Ale pomysłów potrzeba z biegiem czasu coraz więcej… Stąd nowe rozwiązania także w bułkach. Do niedawna głównie było to oparte na ofercie bułek pełnoziarnistych lub typu graham. Ale pojawiły się takie nowości jak dodawane specjalnie kiełki żyta, odpowiednio wysoka zawartość błonnika, aby bułka była jej źródłem. Ponownie – ważne, aby te dodatki miały uzasadnienie smakowe lub funkcjonalne.

Jak powinna przebiegać współpraca stacji z dostawcami produktów, aby dobrze zarządzać zapasami m.in. pieczywa potrzebnego do przygotowania hot dogów?

Najczęściej producent składników do produktów, czy to do hot doga, czy też kanapki przygotowywanej na miejscu, nie jest równocześnie ich dostawcą na stacje. Dlatego bardzo ważna jest współpraca trójstronna: producent, dystrybutor, sieć stacji. W Circle K praktykujemy regularne spotkania w takim gronie, gdzie analizujemy sprzedaż, przygotowujemy estymacje ilościowe na przyszłość, w których uwzględniamy wszystkie planowane akcje promocyjne. To pozwala zapewnić stałą dostępność oferty tak, aby stacja zawsze mogła zrealizować zamówienie klienta.

Jak długo Circle K współpracuje z firmą Lantmannen Unibake właścicielem marki Schulstad?

Od zawsze! (śmiech!) A tak naprawdę, odkąd właściwie Circle K – jeszcze pod marką Statoil – rozpoczął sprzedaż hot dogów w Polsce, czyli już od ponad 20-stu lat. Dziesiątki milionów hot dogów sprzedanych w tym czasie na pewno sprawiają, że ta współpraca jest bardzo efektywna i zapowiada się nadal interesująco.

Jaka jest przyszłość i szanse rozwoju kategorii hot dogów na stacjach paliw? Częściowo odpowiedź na to pytania padła już wcześniej. Pomimo, że hot dogi to kategoria bardzo dojrzała, to nadal innowacje mogą budować wzrost sprzedaży. Także promocje w formie zestawów, tak jak jest to znane z sieci fast food, budują koszyk zakupowy. Trzeba jednak pamiętać, że skoro nowości tak działają na klientów, to konkurencją hot dogów będą w coraz większym stopniu także szybko rosnące sprzedażowo kanapki i inne produkty, których coraz więcej pojawia się na rynku. Póki co jednak warto korzystać z tego, co sieci oferują w tej bardzo lubianej kategorii.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– CZERWIEC-LIPIEC 2021 
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.