MF: Olej napędowy kontrolowany najczęściej

Udostępnij artykuł

W odniesieniu do wyrobów energetycznych, w zakresie zawartości substancji stosowanych do znakowania i barwienia przeprowadzono w 2008 – 392 kontrole oleju opałowego i w roku 2009 – 317 kontroli. Na trzecim miejscu kontroli podlegał olej żeglugowy, którego skontrolowano 73 razy w ciągu roku. Szacunkowe uszczuplenia Skarbu Państwa wyniosło odpowiednio, w roku 2008 ponad 1 mln zł, a w roku ponad 2 mln 250 tys.

Organy kontroli skarbowej nie obejmują działaniami kontrolnymi całego rynku paliw płynnych, a w związku z tym powyższe ustalenia nie odzwierciedlają całego rozmiaru "szarej strefy" występującej w branży paliwowej. Zasadniczym celem kontroli obrotu paliwami płynnymi jest odzyskiwanie utraconych należności przez budżet państwa i eliminowanie występujących na tym rynku nieprawidłowości. Dlatego też, organy kontroli skarbowej nie posiadają informacji o liczbie zamkniętych nielegalnych stacji, czy też wytwórni paliw.

Ujawniana przez funkcjonariuszy celnych nielegalna działalność w sektorze paliwowym to przede wszystkim:

1. Wykorzystywanie do celów napędowych paliw zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie ich do celów opałowych lub żeglugowych,

2. Wykorzystywanie gazu płynnego zwolnionego z podatku akcyzowego (ze względu na przeznaczenie do celów opałowych) jako paliwa do silników samochodowych,

3. Nielegalne dostawy wewnątrzwspólnotowe oleju napędowego oraz gazu LPG,

4. Wykorzystywanie różnic w stawkach podatku akcyzowego na paliwach w różnych państwach UE (w szczególności z zastosowaniem fikcyjnych tranzytów, wywozów lub powrotnych przywozów, a także wykorzystanie oleju smarowego jako komponentu do produkcji paliw – np. fikcyjne wytwarzanie w składach podatkowych olejów smarowych o przeznaczeniu budowlanym z olejów napędowych oraz bazowych).