Muzyka i zapachy wpływają na decyzje zakupowe

Udostępnij artykuł

– Celem działań marketingu sensorycznego jest stworzenie przyjemnej atmosfery budującej pozytywne skojarzenia z określonym miejscem lub marką. Konsument, który dobrze się czuje w miejscu sprzedaży, chętniej podejmuje spontaniczne decyzje zakupowe oraz jest bardziej skłonny do ponownego odwiedzenia danego sklepu – wyjaśnia Aleksandra Potrykus, dyrektor ds. sprzedaży w Mood Media Corporation.

Badania pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Jednocześnie ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że są skłonni dłużej zostać w sklepie, którego atmosfera im odpowiada.

Największą moc oddziaływania na klientów ma muzyka. Odpowiednio dobrane utwory do charakteru punktu, typu klientów, a nawet pory roku, w znaczący sposób przekładają się na decyzje klientów. – Precyzyjne dobranie utworów jest szalenie ważne. Zupełnie inna muzyka doda energii osobom korzystającym z klubu fitness, inna wprowadzi w stan relaksu kuracjuszy w SPA, a jeszcze inna nakłoni klientów do spontanicznych zakupów w sklepie – podkreśla Aleksandra Potrykus.

Równie pomocne przy budowaniu atmosfery miejsca są zapachy. – To kluczowy czynnik, który wpływa na ocenę wrażeń wyniesionych z danego miejsca – dodaje Aleksandra Potrykus. – Wystarczy, że przypomnimy sobie, jak pozytywnie działa na nas zapach ciepłego pieczywa, który niesie się po dużym markecie. Aromat kojarzy się z czymś przyjemnym, domowym, w związku z czym chętniej odwiedzamy sklep, który sam wypieka chleb. Ten sam mechanizm dotyczy wszystkich pozostałych typów placówek handlowych – podsumowuje ekspert z Mood Media Corporation.