NielsenIQ: W pandemii kupujemy mniej alkoholu

Udostępnij artykuł
Od początku pandemii, czyli od marca 2020 roku do lutego 2021 r. koszyk alkoholi zmniejszył się o 1,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu przed pandemią. To oznacza, że kupiliśmy o ponad 51,4 mln litrów mniej produktów alkoholowych.

Pod silną presją znalazły się przede wszystkim dwie największe kategorie w koszyku alkoholi, czyli piwo i wódka. To one tracą największe wolumeny sprzedaży. Rosnące, ale dużo mniejsze kategorie, jak wino, whisky, gin czy rum nie były w stanie zrekompensować spadku wolumenu całego koszyka (wielkości kategorii w litrach).

Piwo w największym stopniu wpływa na dynamikę całego koszyka. Spadek wolumenu o 2,1 proc. oznacza 67,4 mln litrów sprzedanego piwa mniej. Drugą pod względem istotności kategorią jest wódka, której w pandemicznym roku kupiliśmy o 0,8 proc. mniej. Co ważne, dane te nie obejmują gastronomii, której zamknięcie dodatkowo uderzyło w producentów piwa i wódki.

– Dane sprzedażowe NielsenIQ wyraźnie pokazują, że wraz z pandemią i jej ograniczeniami, wielu konsumentów straciło okazje zakupowe i konsumpcyjne alkoholu. Spadek zakupów i spożycia jest na pewno zdecydowanie większy, jeśli weźmiemy pod uwagę także praktycznie zamkniętą gastronomię i ograniczenia w organizowaniu imprez masowych, w tym wesel. Branża alkoholowa, jak my wszyscy zresztą, wyczekuje poprawy sytuacji epidemicznej oraz dobrej pogody – dwóch warunków, które sprzyjają spotkaniom towarzyskim. Na pewno wszyscy chętnie będziemy celebrować powrót do dawnego życia – komentuje Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny w NielsenIQ.

Przedstawione dane sprzedażowe pochodzą z kanałów monitorowanych przez NielsenIQ: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże sklepy spożywcze (101-300 m kw.), średnie sklepy spożywcze (41-100 m kw.), małe sklepy spożywcze (do 40 m kw.), sklepy winno-cukiernicze, stacje benzynowe.

Koszyk alkoholi obejmuje następujące kategorie: piwo, wódka, wino, whisky, brandy&cognac, likiery, rum, gin, gotowe drinki, cydr, tequilę. Porównywane okresy to 12 miesięcy od marca 2020 do lutego 2021 do analogicznego okresu od marca 2019 do lutego 2020.

LIDERZY RYNKU – DOSTAWCY DLA STACJI PALIW – RAPORT 2021
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 10.05.2021
Aktualizacja: 07.05.2021