NielsenIQ: Zmiany na rynku FMCG w Polsce w drugim tygodniu wojny w Ukrainie

Udostępnij artykuł

Drugi tydzień wojny w Ukrainie zintensyfikował procesy zakupowe związane z pomocą napływającej ludności ukraińskiej, co przełożyło się na dynamikę sprzedaży. NielsenIQ prezentuje najnowsze wyniki badania.

NielsenIQ sprzedaz II tydzien wojny na Ukrainie

Badanie NielsenIQ

Dynamika obrotów sklepów należących do grupy ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce[1] w dziewiątym tygodniu 2022 roku (w dniach 28 lutego – 6 marca) odnotowała 17 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Jest to znaczne przyspieszenie w stosunku do poprzedzającego tygodnia – dynamika za W08’2022 wynosiła +12 proc. Jednocześnie jest to ponad dwukrotnie wyższa wartość w stosunku do średniej dynamiki z tygodni sprzed wojny (W01-7’2022, +8 proc.).

W tygodniu dziewiątym nadal widzimy mocną dynamikę (W09’2022 vs W09’2021) kategorii spożywczych. Przede wszystkim są to: cukier (+124 proc.), konserwy mięsne (+115 proc.) czy mąka (+97 proc.). Największe przyspieszenie i wzrost obrotów odnotowały kategorie higieny osobistej oraz jedzenia dla dzieci. Sprzedaż jedzenia dla dzieci podniosła się o 116 proc. a mleka dla dzieci o 84 proc. Bardzo silne wzrosty wykazały kategorie pieluch (+133 proc.) oraz szczoteczek do zębów (+121 proc.). Wzrosty widoczne są również artykułach kobiecych (+74 proc.), w żelach pod prysznic (+63 proc.) czy pastach do zębów (+46 proc.). Znacznie wyższą sprzedaż odnotowują również środki przeciwbólowe i środki pierwszej pomocy.

Podobnie jak w tygodniu 8, obserwujemy silne geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży. Największy wzrost w tygodniu W09’2022 nadal notują regiony wschodnie (+20 proc.) oraz południowo-wschodnie naszego kraju (+21 proc.). Znaczące przyspieszenie dynamiki widać również w największych miastach Polski: Kraków (+22 proc.), Warszawa (+20 proc.), Wrocław (+18 proc.).

Czytaj także: NielsenIQ – wojna przyniosła zmiany na rynku FMCG w Polsce

Źródło: NielsenIQ


[1] Badanie Total Store Read obejmuje skanningowe dane sprzedażowe z grupy ponad 30 współpracujących z NielsenIQ sieci detalicznych. Dotyczą kategorii z koszyków FMCG Food, FMCG Drug, Fresh Food, Non Food.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 17.03.2022
Aktualizacja: 17.03.2022