Drugi tydzień wojny w Ukrainie zintensyfikował procesy zakupowe związane z pomocą napływającej ludności ukraińskiej, co przełożyło się na dynamikę sprzedaży. NielsenIQ prezentuje najnowsze wyniki badania.
Badanie NielsenIQ
Dynamika obrotów sklepów należących do grupy ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce[1] w dziewiątym tygodniu 2022 roku (w dniach 28 lutego – 6 marca) odnotowała 17 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Jest to znaczne przyspieszenie w stosunku do poprzedzającego tygodnia – dynamika za W08’2022 wynosiła +12 proc. Jednocześnie jest to ponad dwukrotnie wyższa wartość w stosunku do średniej dynamiki z tygodni sprzed wojny (W01-7’2022, +8 proc.).
W tygodniu dziewiątym nadal widzimy mocną dynamikę (W09’2022 vs W09’2021) kategorii spożywczych. Przede wszystkim są to: cukier (+124 proc.), konserwy mięsne (+115 proc.) czy mąka (+97 proc.). Największe przyspieszenie i wzrost obrotów odnotowały kategorie higieny osobistej oraz jedzenia dla dzieci. Sprzedaż jedzenia dla dzieci podniosła się o 116 proc. a mleka dla dzieci o 84 proc. Bardzo silne wzrosty wykazały kategorie pieluch (+133 proc.) oraz szczoteczek do zębów (+121 proc.). Wzrosty widoczne są również artykułach kobiecych (+74 proc.), w żelach pod prysznic (+63 proc.) czy pastach do zębów (+46 proc.). Znacznie wyższą sprzedaż odnotowują również środki przeciwbólowe i środki pierwszej pomocy.
Podobnie jak w tygodniu 8, obserwujemy silne geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży. Największy wzrost w tygodniu W09’2022 nadal notują regiony wschodnie (+20 proc.) oraz południowo-wschodnie naszego kraju (+21 proc.). Znaczące przyspieszenie dynamiki widać również w największych miastach Polski: Kraków (+22 proc.), Warszawa (+20 proc.), Wrocław (+18 proc.).
Czytaj także: NielsenIQ – wojna przyniosła zmiany na rynku FMCG w Polsce
Źródło: NielsenIQ
[1] Badanie Total Store Read obejmuje skanningowe dane sprzedażowe z grupy ponad 30 współpracujących z NielsenIQ sieci detalicznych. Dotyczą kategorii z koszyków FMCG Food, FMCG Drug, Fresh Food, Non Food.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.