Nowa ustawa ma umożliwić wprowadzenie do obrotu na stacjach benzynowych paliw B7 i E10. Ma to zdaniem ekspertów ułatwić realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego.
Obowiązujące prawo zezwala na stosowanie do 5 proc. dodatku biokomponentu do paliwa, zarówno w przypadku diesla jak i benzyny.
– Wprowadzenie zmian do owej ustawy o biopaliwach umożliwi koncernom szersze stosowanie biokomponentów w paliwach normatywnych, powszechnie sprzedawanych na stacjach paliw. Tego rodzaju rozwiązania są już standardem w wielu krajach Unii Europejskiej i wydaje się, że również w Polsce powinny zostać wprowadzone jak najszybciej – uważa Tomasz Pańczyszyn, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw.
– Z racji stosowanej strategii przez koncerny – rozwiązanie to zapewne ułatwi im realizację NCW, gdyż preferują one rozwiązania polegające na stosowaniu dodatków biokomponentów do paliw, a nie rozwoju rynku biopaliw, a więc paliw zawierających domieszki biokomponentów powyżej 5 proc., takich jak B20, B100, E85 czy też paliwa flotowe – podsumowuje dyrektor KIB.
Narodowy Cel Wskaźnikowy określa minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie, liczony według wartości opałowej.
Do realizacja celu zobowiązany jest każdy przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych, który sprzedaje lub zbywa je w innej formie na terytorium RP lub zużywa na potrzeby własne.