PIPP: Wzrost akcyzy na LPG może zaszkodzić

Udostępnij artykuł

Orlen obawia się, że ewentualne zwiększenie opłaty akcyzowej wpłynie na wyhamowanie rozwoju tego rynku. W 2012 roku upływa zagwarantowana w ustawie o podatku akcyzowym terminy obowiązywania stawek na wybrane wyroby akcyzowe.

– Decyzja utrzymująca stawkę akcyzy w 2010 r. na niezmienionym poziomie i nieznacznej podwyżki opłaty paliwowej kształtuje przyszłość rynku LPG korzystnie – czytamy w piśmie PIPP. Jak zaznacza organizacja, duży wpływ na rozwój autogazu ma także zaobserwowane ostatnio wyhamowanie spadku tempa sprzedaży LPG.

Polska Izba Paliw Płynnych zaznaczyła również, że bez odpowiedniej promocji los LPG jest niepewny. Pomimo, że rada ministrów traktuje LPG jako paliwo mniej szkodliwe dla środowiska niż benzyna czy olej napędowy to fakt ten nie jest popularny medialnie i nie ma w związku z tym dużego wpływu na opinie klientów, od których przecież zależy sprzedaż autogazu. W opinii PIPP w Polsce LPG nie jest kojarzony z ekologicznym paliwem, ale raczej z tanią, niepewną alternatywą dla paliw tradycyjnych.

Według szacunków Agencji Rynku Energii w pierwszym półroczu tego roku wyprodukowano mniej LPG niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Przez pierwsze sześć miesięcy 2009 r. wyprodukowano 155,2 tys. ton, a w pierwszym półroczu 2010 – 138,8 tys. ton. Porównując z okresem styczeń – czerwiec 2009 spadek wyniósł ponad 10 proc.

Orlen Gaz, spółka należąca do PKN Orlen jest największą polską firmą, działającą na rynku gazu płynnego od 1995 roku. Firma zajmuje się sprzedażą i dystrybucją: propanu, butanu oraz mieszaniny propan-butanu.