PKN Orlen zwiększa bezpieczeństwo i stabilność dostaw paliw

Udostępnij artykuł

PKN Orlen uruchomił, wspólnie z PERN, rurociąg paliwowy na trasie Boronów-Trzebinia, którym rocznie będzie transportowane 1,5 mln m3 paliw. Nowo powstały odcinek, liczący 97 kilometrów, zwiększy bezpieczeństwo, stabilność i szybkość dostaw oleju napędowego oraz benzyny dla klientów na Śląsku i w Małopolsce. Inwestycja wiąże się także z rozbudową terminala w Trzebini, który zwiększy swoje możliwości magazynowe. Wartość prac wykonywanych przez Grupę Orlen przekroczy 200 mln zł i potrwa do końca tego roku.

Orlen Trzebinia
Rafineria Trzebinia

Żeby cysternami dostarczyć codziennie tyle paliwa, ile przepływa przez rurociąg Boronów-Trzebinia potrzebne byłoby 130 takich samochodów. Ale dzięki rurociągowi takie transporty nie muszą być wykonywane. Budowa rurociągu, jak twierdzą przedstawiciele państwowego koncernu, przyczyni się do redukcji emisji CO2 i poprawy jakości powietrza na Śląsku i w Małopolsce.

Z sukcesem zrealizowaliśmy kolejną strategiczną inwestycję, która realnie i długoterminowo wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski. Nowy, prawie 100-kilometrowy odcinek rurociągu, który powstał na trasie Boronów-Trzebinia, zwiększa do ok. 350 km, zasięg transportu rurociągowego paliw produkowanych w rafinerii w Płocku. Przede wszystkim jednak gwarantuje najtańszą, najszybszą i najbezpieczniejszą ich dystrybucję, a co za tym idzie stabilność dostaw paliw na stacje w południowych regionach Polski – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN.

Nowy odcinek stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych na trasie Płock – Koluszki – Boronów w kierunku terminala paliw w Trzebini. Oddanie go do użytku oznacza zwiększenie o 97 km zasięgu transportu rurociągowego paliw produkowanych w Płocku. Orlen informuje, że dla tych regionów nadal będzie utrzymywał możliwość dostaw paliwa drogą kolejową. W ten sposób koncern będzie miał większą elastyczność planowania logistyki.

Zbudowanie nowego odcinka rurociągu, a co za tym idzie zmiana sposobu dostaw produktów do terminala w Trzebini z kolei na rurociąg, wymusiła przeprowadzenie szeregu inwestycji. Ich realizacja potrwa do końca roku, a wartość wykonanych prac przekroczy 200 mln zł. Wśród planowanych prac, są m.in. modernizacja istniejących zbiorników magazynowych, budowa dwóch nowych zbiorników naziemnych, każdy o pojemności 10 tys. m3, a także modernizacja i rozbudowa infrastruktury technologicznej na terminalu.

Inwestycje prowadzone w Trzebini przez Grupę Orlen przyniosą korzyści także lokalnej społeczności. Ich realizacja oznacza zwiększenie o ponad 4,5 mln zł rocznie budżetu gminy Trzebinia z tytułu podatku od wybudowanej infrastruktury. Napełnienie rurociągu i pierwsze tłoczenie oleju napędowego odbyło się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie trwa rozruch technologiczny. Po jego zakończeniu, czyli na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. rozpocznie się regularny transport oleju napędowego. Natomiast uruchomienie pełnej funkcjonalności rurociągu, czyli przesyłu oleju napędowego i benzyn, planowane jest w trzecim kwartale tego roku.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2022 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Stacja Benzynowa & Convenience Store

Źródło: PKN Orlen

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Autor: Petrolnet
Opublikowano: 03.02.2023
Aktualizacja: 03.02.2023