POPiHN: Słaby rozwój na stacjach autostradowych

Udostępnij artykuł

Miejscami przy autostradach zarządza Główna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad, która w ramach rozwoju sieci autostrad w Polsce zaplanowała do 2015 r. zagospodarowanie ok. 100 miejsc obsługi podróżnych ze stacjami paliw. Zdaniem Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego system warunków przetargowych ustalany przez GDDKiA nie sprzyja rozwojowi tego nowego segmentu na rynku.

Zdaniem organizacji pobierane są zbyt wysokie opłaty za dzierżawę terenu przy autostradzie, ponadto niejasne są procedury związane z ustaleniem, gdzie może powstać zjazd z drogi na stację. Według POPiHN niekorzystny jest także przepis wymuszający na właścicielu miejsca obsługi podróżnych wybudowanie hotelu. – Na niektórych drogach stacje są co 30 km, więc hotel przy każdej z nich jest nieprzydatną i nierentowną inwestycją – ocenia Krzysztof Romaniuk, przedstawiciel tej organizacji.

W pierwszym półroczu 2010 r. powstało 10 stacji autostradowych. Największy przyrost zanotowała Grupa Lotos uruchamiając sześć nowych miejsc obsługi podróżnych. Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, 18 stacji autostradowych należy do PKN Orlen. Siedem miejsc obsługi podróżnych funkcjonuje w sieci Lotosu. Sześć stacji położonych przy autostradach prowadzi Shell.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego powstała w 1995 roku. Podstawowym jej zadaniem jest tworzenie płaszczyzny do współpracy pomiędzy koncernami paliwowymi działającymi na polskim rynku. Członkami POPiHN są następujące firmy: BP, ExxonMobil, Fuchs Oil, J&S Energy, Grupa Lotos, Lukoil Polska, Neste Polska, OLPP, PERN "Przyjaźń", PKN Orlen, Shell, Slovnaft, Statoil, Tanquid, Total.