Przedsiębiorcy szarej strefy zwijają żagle

Udostępnij artykuł

Jest jeszcze wprawdzie zbyt wcześnie by wydawać kategoryczne opinie na temat rezultatów pakietu, jednak wstępnie można wnioskować, iż działania Ministerstwa Finansów przyniosły oczekiwany skutek i że w sierpniu dostawcy paliw działający dotychczas w szarej strefie znacząco ograniczyli działalność na polskim rynku. Jednocześnie od momentu wejścia w życie nowelizacji obserwuje się w spółkach POPiHN znaczący wzrost popytu zarówno na olej napędowy, jak i na benzyny. Wstępne wyniki porównania oficjalnej konsumpcji paliw w sierpniu  2016 do sierpnia 2015 wskazują wzrost popytu dla trzech głównych gatunków paliw na poziomie ponad 14 proc., przy czym wzrost popytu na olej napędowy wyniósł 16 proc., a na benzyny silnikowe prawie 15 proc. Nie oznacza to, że oferty szarej i czarnej strefy zupełnie zniknęły z rynku, choć można zauważyć, iż jest ich mniej.

STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE!
ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA
–  link do aktualnego numeru: PAŹDZIERNIK 2016

Obserwując hurtowy kanał sprzedaży firm członkowskich POPiHN – a więc ten, który najbardziej ucierpiał w związku z działalnością nielegalnych importerów –  widać, że do czerwca br. nie notowano znaczących zmian r/r i  sprzedaż paliw w pierwszym półroczu była stabilna. W lipcu br. oficjalna sprzedaż paliw (głównie oleju napędowego) nieznacznie spadła, jako efekt ożywionej działalności nielegalnych importerów w ostatnim miesiącu przed wprowadzeniem pakietu paliwowego. W sierpniu br. notowano już znaczny wzrost sprzedaży paliw, pochodzących od legalnie działających przedsiębiorstw.

Wzrost sprzedaży hurtowej realizowanej przez podmioty zrzeszone w POPiHN w sierpniu nie przełożył się jeszcze na wyraźny wzrost sprzedaży detalicznej. W tym kanale wciąż były dostępne spore ilości towaru pozyskiwane poza firmami POPiHN. Jednak informacje o ograniczeniu importu realizowanego przez tzw. niezależnych operatorów, w tym przez podmioty zagraniczne nie posiadające oddziałów krajowych, podmioty wykorzystujące instytucję zarejestrowanego handlowca oraz importu na tzw. potrzeby własne sugerują, iż również w tym kanale sprzedaży sytuacja powinna się normować w kolejnych miesiącach.

Docierają sygnały o znacznym ograniczeniu obrotów terminali zagranicznych zlokalizowanych w pobliżu polskich granic. Według naszych ocen przed wprowadzeniem pakietu paliwowego tylko z kierunku niemieckiego dziennie do Polski wjeżdżało około 700 cystern. Obecnie ta liczba spadła do około 150. O zmianie kierunku zainteresowania odbiorców paliw świadczy również wzmożony ruch w legalnie działających bazach paliwowych, gdzie ponownie pojawili się odbiorcy, którzy poprzednio realizowali swoje zaopatrzenie w innych miejscach. Szacunki mówią o poziomie ponad 15 proc. Również informacje przedstawione przez polskich producentów – Grupę Lotos oraz PKN Orlen wskazują na znaczny wzrost sprzedaży.

O tym, czy pozytywny efekt pakietu paliwowego, wzmocniony przez rozwiązania przyjęte w pakiecie energetycznym (vide ustawa z dnia 22 lipca 2016 roku o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw) utrzyma się w kolejnych miesiącach, przesądzi skuteczność działania służb kontrolnych. Otrzymały one nowe narzędzia, które odpowiednio wykorzystane powinny przyczynić się do osiągniecia zakładanych wyników w walce z szarą i czarną strefą na rynku paliw w Polsce. W efekcie powinna ulec znacznej poprawie sytuacja przedsiębiorstw, działających zgodnie z prawem, a wpływy do budżetu państwa z tytułu VAT, akcyzy, CIT oraz innych opłat jeszcze w tym roku powinny wzrosnąć o kilka miliardów złotych.