Rekordowe ponad 133 mln ton produktów przeładowano w ubiegłym roku w polskich portach morskich. Taki wzrost udało się odnotować dzięki m.in. przeładunkowi paliw oraz gazu LNG. W Ministerstwie Infrastruktury podsumowano pracę portów podczas ostatniej konferencji prasowej.

Polskie porty przeładowują coraz więcej towarów. Od 2008 roku przeładunki wzrosły z ponad 52 mln ton do 133 mln ton w minionym roku. Według wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka tempo wzrostowe zostanie utrzymane.
– 2022 rok był kolejnym rekordowym rokiem dla polskich portów morskich. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Jestem przekonany, że na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych. Chciałbym podziękować zarządom i operatorom portów oraz wszystkim pracownikom za wytężoną pracę. Mam nadzieję, że obecny rok przyniesie jeszcze więcej pozytywnych informacji dla polskiej gospodarki morskiej – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Z kolei prezes zarządu Portu Morskiego Gdańsk Łukasz Greinke podczas konferencji prasowej przekazał, że w ubiegłym roku w Gdańsku przeładowano ponad 25 tysięcy ton paliw płynnych.
Jeszcze więcej gazu w Świnoujściu
Do terminala LNG w Świnoujściu przetransportowano blisko 4,5 mln ton gazu co stanowi ponad 6 mld metrów sześciennych po regazyfikacji. Było to o ponad 50% więcej niż w 2021 roku. W sumie do portu w Świnoujściu zawinęło łącznie 58 gazowców, czyli o 23 więcej niż w 2021 r.
Ten rok ma być również rekordowy dla terminala LNG. Plan zakłada, że w 2023 do Świnoujścia przypłynie ponad 60 gazowców, które mają dostarczyc ponad 8 mld metrów sześciennych gazu.
Porty w Szczecinie i w Świnoujściu w ubiegłym roku przeładowały blisko 7,7 tys. ton paliw, co stanowi wzrost o 42,5% rok do roku. Port Szczecin-Świnoujście jest najdynamiczniej rozwijającym się zespołem portowym na południowym Bałtyku ze wzrostem przeładunków o 72 proc. w porównaniu do 2011 r. Udało się to osiągnąć dzięki m.in. zakończeniu modernizacji toru wodnego Szczecin – Świnoujście, który został pogłębiony do 12,5 metra.
W portach w Szczecinie i w Świnoujściu przeładowano łącznie prawie 37 mln ton towarów, co stanowi wzrost o blisko 11% w stosunku do 2021 r. Na koniec odnotujmy, że port morski w Gdańsku przeładował w ubiegłym roku blisko 70 mln ton towarów, co stanowi wzrost o 28% względem 2021 r.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.