Słaba sprzedaż FMCG na niezależnych stacjach

Udostępnij artykuł

Najgorzej sprzedawały się karty do telefonów komórkowych (spadek o ponad 45 proc.) oraz papierosy (-34,2 proc.). Wzrost sprzedaży odnotowały za to napoje ( +11,5 proc.) oraz słodycze i przekąski (+10,7 proc.).

Podobna sytuacja, jeżeli chodzi o sprzedaż FMCG dotknęła także sieciowe stacje paliw, choć w tym przypadku spadek był nieco mniejszy i wyniósł nieco ponad 10 proc. Kryzys przeżywa cała sprzedaż produktów szybko rotujących w Polsce – w pierwszym kwartale tego roku spadła ona o ponad 12 proc. Produkty szybko rotujące sprzedawane na stacjach benzynowych stanowią niecałe 5 proc. całego rynku sprzedaży FMCG w Polsce.

Wśród produktów FMCG sprzedawanych na stacjach niezależnych, jeżeli chodzi o pierwszy kwartał 2010 r., najwięcej stanowi alkohol – 36 proc. oraz papierosy – 28 proc. Dużą część koszyka zajmują także napoje – 15 proc. oraz słodycze i karty do tel. – odpowiednio 10 i 8 proc.

Analizę przeprowadziła firma Nielsen – wiodący globalny dostawcą badań marketingowych, systemów i narzędzi analitycznych. Klientami Nielsena są praktycznie wszyscy czołowi producenci oraz detaliści działający na rynku dóbr konsumpcyjnych, jak również firmy oferujące konsumentom innego typu produkty czy usługi. Klienci wykorzystują usługi firmy do określenia swojej pozycji rynkowej, analizy dynamiki rynku, rozwiązywania problemów marketingowych i sprzedażowych, oraz do identyfikacji możliwości wzrostu.