– Napoje na stacji paliw są podstawowym asortymentem i istotną częścią obrotu sklepu. Patrząc na całość sprzedaży FMCG napoje stanowią 13 proc. wartości sprzedaży. Analizując sprzedaż bez papierosów i kart pre-paid udział napojów rośnie do ponad 25 proc. Stacje, biorąc pod uwagę stosunkowo niewielką liczbę stacji w porównaniu do handlu tradycyjnego, są istotnym kanałem dystrybucji napojów. Największy wzrost można zauważyć w przypadku napojów energetycznych i wody mineralnej, których sprzedaż dynamicznie rośnie – informuje Maciej Rzenatrzewski, analityk w firmie Nielsen.
– W sprzedaży wciąż dominują napoje gazowane i napoje energetyczne, które stanowią w sumie 70 proc. obrotów napojami. Struktura sprzedaży nie jest jednak stała na przestrzeni całego roku. Napoje są asortymentem o sezonowości sprzedaży widocznej w okresie letnim. W tym czasie wyraźnie wzrasta znaczenie wody mineralnej w sprzedaży na stacjach. Stacje benzynowe korzystają w okresie letnim i zwiększają sprzedaż napojów o ok. 20 proc. Duży wpływ na zwiększenie sprzedaży ma wzmożony ruch na drogach wywołany wyjazdami urlopowymi, kiedy to stacja jest naturalnym miejscem zakupu przy okazji tankowania samochodu – dodaje ekspert.
– Pierwsze półrocze wydaje się być udanym okresem patrząc na sprzedaż napojów. Jesteśmy w trakcie długiego okresu wakacyjnego, któremu towarzyszą bardzo wysokie temperatury a to sprzyja konsumpcji napojów. Na ostateczną ocenę sprzedaży w tym okresie jesteśmy zmuszeni poczekać przynajmniej do jesieni. Doświadczenia poprzednich lat pokazują jednak, że napoje są bardzo istotną częścią biznesu w okresie wakacyjnym – podsumowuje Maciej Rzenatrzewski.