– I ten wzrost przekłada się na wzrost konsumpcji oleju napędowego – dodaje wiceprezes PKN Orlen. – Jak wiemy, olej napędowy jest zużywany głównie przez przedsiębiorstwa prywatne i to powiązanie pomiędzy PKB a rozwojem firm jest rzeczywiście bardzo duże – wyjaśnia Sławomir Jędrzejczyk.
– Trudniejsza sytuacja jest na rynku benzyn. Ilość benzyn zużywana przez naszych klientów zmniejsza się, szczególnie na rynku polskim, gdzie zanotowano siedmioprocentowy spadek – ocenia wiceprezes PKN Orlen. – Jest to związane również z faktem, że ceny paliw rosną, w związku z czym klienci coraz mniej zużywają benzyny – wyjaśnia Sławomir Jędrzejczyk.
II kwartale 2010 r. PKN Orlen odnotował 43 mln złotych zysku netto. To znacznie mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (1 mld 169 mln złotych). Jednocześnie koncern poprawił wskaźniki produkcyjne.
Drugi kwartał 2010 roku przyniósł poprawę warunków makroekonomicznych w branży paliwowej. Odnotowano łączny wzrost marży rafineryjnej oraz dyferencjału Ural/Brent o 1,0 USD/bbl w stosunku do II kwartału 2009. Do 721 EUR/bbl wzrosła modelowa marża petrochemiczna. W tym samym czasie odnotowano wzrost cen ropy o 2 USD/bbl do 78 USD/bbl. Na głównych rynkach na których funkcjonuje PKN Orlen odnotowano wzrost PKB, co przełożyło się na większe zużycie oleju napędowego, jednak przy znaczącym zmniejszeniu zużycia benzyny.