Prezentowany scenariusz jest wariantem optymistycznym zakładanym przez POPiHN. Według pesymistycznych prognoz zużycie paliw ciekłych za dziesięć lat może utrzymać się na obecnym poziomie.
Zużycie paliw ciekłych (olej napędowy, benzyna, LPG) z roku na rok wzrasta. W 2006 roku wyniosło ono 23 mln m sześc., a rok później – 25 mln m sześc. Lekki spadek zużycia zanotowano w 2008 roku, kiedy konsumpcja wyniosła poniżej 25 mln m sześc. W 2009 roku zużycie paliw powróciło do tendencji wzrostu i wyniosło prawie 26 mln m sześć.
Zużycie paliw ciekłych w pierwszym półroczu tego roku wyniosło prawie 13 mln m sześc. O ponad 5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego wzrosło zużycie oleju napędowego, z kolei konsumpcja benzyny spadła o 4 proc. POPiHN zakłada, że w tym roku w wariancie optymistycznym zużycie wyniesie nieco ponad 26 mln m sześc, a pesymistycznym – obniży się do poziomu 25,5 mln m sześc. Prognozy na 2015 rok są następujące: 30 mln m sześć w opcji optymistycznej i 26 mln w wersji pesymistycznej.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego powstała w 1995 roku. Podstawowym jej zadaniem jest tworzenie płaszczyzny do współpracy pomiędzy koncernami paliwowymi działającymi na polskim rynku. Członkami POPiHN są następujące firmy: BP, ExxonMobil, Fuchs Oil, J&S Energy, Grupa Lotos, Lukoil Polska, Neste Polska, OLPP, PERN "Przyjaźń", PKN Orlen, Shell, Slovnaft, Statoil, Tanquid, Total.