Czy wiesz, co żyje w paliwie?

Udostępnij artykuł

Mowa tu o pojawieniu się drobnoustrojów w paliwie, czyli o zjawisku, na które nie ma wpływu ani producent paliw, ani właściciel stacji ani odbiorca finalny czyli kierowca.

Okres wiosenno-letni jest doskonałą porą do tego, aby uświadomić właścicieli stacji paliw, jakie problemy mogą wystąpić na stacjach w związku z podwyższeniem temperatury otoczenia, która może mieć znaczący wpływ na jakość sprzedawanego paliwa na stacji. Doświadczenia ekspertów BAQ wskazują, że jedną z przyczyn problemów jakościowych na stacjach paliw może być skażenie mikrobiologiczne występujące w zbiornikach paliwowych. Czynnikami sprzyjającymi rozwojowi powyższego zjawiska, oprócz wspomnianej już temperatury otoczenia, jest zjawisko wytrącania się wody w zbiornikach i osadzanie się zanieczyszczeń na dnie zbiornika. Są to procesy normalne, typowe i, co najbardziej zaskakujące – kompletnie niezależne od któregokolwiek z uczestników łańcucha produkcji i dystrybucji paliw. Zarówno producenci, jak i odbiorcy paliw są jednakowo bezradni nie tylko wobec zasad fizyki i chemii, ale również wobec przepisów prawa.

Wprowadzone bowiem w ostatnich latach dodatki BIO przyczyniają się do rozwoju życia mikrobiologicznego w zbiornikach. W konsekwencji może to prowadzić do poważnych problemów ze sprawnym przepływem paliw przez filtry znajdujące się w dystrybutorach (nawet uniemożliwić ten przepływ), jak również znacząco przyspieszać korodowanie ścian zbiornika.

Sprawa jest o tyle skomplikowana, iż skażenie mikrobiologiczne może występować przez długi czas nie dając żadnych symptomów, ale kiedy już się pojawią jego efekty, to w najlepszym wypadku sprzedawane paliwo będzie lekko mętne. Niestety, o wiele częściej efektem jest zatkany przez zielono – brązowe galaretowate twory filtr w dystrybutorze. Ta „galareta” to nic innego jak biologiczny szlam składający się z długich włóknistych łańcuchów zawierających żywe i martwe komórki.

Nic więc dziwnego, że filtry nie radzą sobie z takim zanieczyszczeniem i w konsekwencji właściciel stacji zmuszony jest do wyłączenia danego dystrybutora czy też zbiornika z eksploatacji i uruchomienia w trybie awaryjnym kosztownej i czasochłonnej procedury czyszczenia zbiornika. I właśnie w celu ograniczenia podobnych problemów pojawiła się nowa propozycja w programie monitoringu jakości paliw BAQ – rozszerzenie o możliwość prewencyjnego przeprowadzenia corocznej kontroli każdego zbiornika na stacji paliw, polegającej na poborze dodatkowej próbki paliwa i wykonaniu analizy laboratoryjnej pod kątem określenia zagrożenia skażenia mikrobiologicznego.

……………………………………

Problemy mikrobiologiczne skażenia produktów naftowych znane są od dawna, natomiast nasiliły się w ciągu ostatnich lat, w związku ze zmianami dostosowującymi skład paliw do obowiązujących dyrektyw, które uwzględniają coraz większą ilość biokomponentów. W warunkach polskich zidentyfikowano około 50 rodzajów mikroorganizmów w zbiornikach paliw. Najczęściej pojawiające się w badaniach grupy mikroorganizmów to bakterie tlenowe (aerobowe), grzyby pleśniowe, drożdże oraz bakterie beztlenowe (anaerobowe). Warunkiem wzrostu i rozwoju mikroorganizmów w paliwach jest dostępność substancji odżywczych – organicznych związków węgla (węglowodory) i pierwiastków biogennych (azot, fosfor, siarka). Niemniej jednak najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na rozwój mikroorganizmów i skażenia mikrobiologicznego jest obecność wody. Pomimo stosowanych środków fizycznie  nie jest możliwe całkowite usunięcie wody z paliwa.

SKUTKI SKAZENIA MIKROBIOLOGICZNEGO PALIW:

• Wytwarzanie zawiesin cząstek stałych w paliwie i formowanie osadów
• Wytwarzanie substancji powierzchniowo czynnych co prowadzi do emulsyfikacji paliwa w wodzie
• Rozkład węglowodorów
• Zapychanie filtrów i przewodów paliwowych w czasie eksploatacji
• Zwiększenie zawartości wody w paliwie
• Korozja zbiornika paliwa oraz przewodów paliwowych
• Zaczopowanie wtryskiwaczy
• Wzrost zawartości siarki w paliwie
• Utrata właściwości dodatków uszlachetniających, stabilizujących oraz detergentowych
• Zmniejszenie wartości opałowej paliwa
• Zmiana barwy i zapachu paliwa (działalność mikroorganizmów beztlenowych – bakterii redukujących siarczany – może wydzielać się siarkowodór)
• Zwiększenie liczby kwasowej z uwagi na wydzielanie przez mikroorganizmy substancji o charakterze kwasowym
• Zmiana właściwości niskotemperaturowych paliwa (temperatura mętnienia, temperatura płynięcia)
 

Opublikowano: 24.05.2013
Aktualizacja: 23.08.2018