[TYLKO U NAS]
Rok 2023 rozpoczął się dla branży paliwowej pod znakiem sankcji na rosyjskie produkty naftowe oraz olej napędowy, co wywołało znaczną niepewność dotyczącą przyszłości dostaw. Kraje, które dołączyły do sankcji, stanęły przed wyzwaniem daleko idącego przemodelowania łańcucha dostaw, aby zapewnić stabilne zaopatrzenie w te surowce – powiedział Robert Nowek, dyrektor zarządzający siecią Avia w Polsce i w Ukrainie, Grupa Unimot.
Już od czasu wybuchu wojny w 2022 roku i w obliczu nadchodzących sankcji, Grupa Unimot przygotowywała się do uniezależnienia od importu paliw z Rosji oraz aktywnie rozwijała globalną sieć kontaktów handlowych. Kluczowym krokiem było wynajęcie terminala w duńskim Gulfhavn na początku kwietnia tego samego roku, który jest centralnym punktem dla dostaw z różnych regionów świata, w tym ze Stanów Zjednoczonych, Arabii Saudyjskiej oraz Dalekiego Wschodu. Dodatkowo, w połowie lutego 2023 roku, rozpoczęliśmy bezpośrednie dostawy oleju napędowego z USA do Polski, co było początkiem stałej relacji handlowej Grupy Unimot z amerykańskimi partnerami. W latach 2021-2022 Unimot sprowadzał produkt również z rafinerii europejskich, w tym ze Szwecji, Finlandii, Niemiec i Holandii, bezpośrednio do portu w Gdyni. Są to kierunki, z których Grupa zamierza korzystać również teraz, po wprowadzeniu sankcji na produkty ropopochodne z Rosji. Te działania stanowią część naszej strategii, mającej na celu zapewnienie stabilności zaopatrzenia w obliczu globalnej niepewności na rynku surowców.
Stacja Benzynowa & Convenience Store
>> kliknij, aby się zapoznać się z BEZPŁATNYM pełnym wydaniem <<
Miniony rok okazał się być przełomowy z perspektywy ponad 30-letniej historii Grupy Unimot. Przejęcie aktywów Lotos Terminale, obecnie funkcjonujących już pod marką Unimot Terminale, zaowocowało zwiększeniem zatrudnienia o 600 nowych pracowników. Jako firma powiększyliśmy się trzykrotnie, zajmując trzecią pozycję na rynku magazynowania paliw oraz drugą na rynku sprzedaży asfaltów.
Ta dywersyfikacja naszej działalności była szczególnie istotna w kontekście wyzwań, z którymi zmierzyliśmy się w drugiej połowie sierpnia 2023 roku. W obliczu sytuacji na polskim rynku oleju napędowego, w której ceny utrzymywały się poniżej notowań obserwowanych na rynkach światowych, Grupa Unimot, podobnie jak inni uczestnicy rynku, była zobowiązana do kontynuowania dostaw paliwa, mimo niekorzystnych warunków cenowych. W odpowiedzi na te trudności ograniczyliśmy import tego produktu do absolutnego minimum. Szacujemy, że w konsekwencji tej sytuacji tylko w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. Grupa utraciła korzyści rzędu 72,4 mln zł. Kluczowe stało się rozwijanie innych obszarów naszej działalności biznesowej, które było możliwe dzięki strategii dywersyfikacji naszego biznesu. Dzięki wynikom osiągniętym przez spółki, które Grupa Unimot nabyła w 2023 roku oraz poprzez rozwijanie pozostałych segmentów działalności, udało nam się znacząco…
* Cały komentarz Roberta Nowka, dyrektora zarządzającego siecią Avia w Polsce i w Ukrainie, Grupa Unimot do przeczytania w:
LIDERZY RYNKU – DOSTAWCY DLA STACJI PALIW – RAPORT 2024
>> kliknij, aby zapoznać się z BEZPŁATNYM wydaniem <<
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.