Czerwcowe wyniki badania Nastrojów Handlu Tradycyjnego (NHT) świadczą o utrwaleniu optymizmu wśród przedsiębiorców prowadzących sklepy handlu tradycyjnego. Ocena respondentów ankiety przeprowadzonej w ramach M/platform wzrosła aż o 13,2 pkt. w stosunku do maja, wynosząc 65,0 pkt. w skali od 0 do 100.
Jest to najwyższa wartość wskaźnika Nastrojów Handlu Tradycyjnego w tym roku. Wskaźnik oczekiwań na kolejny miesiąc – NHT+1 – wyniósł natomiast 64,1 pkt., co stanowi spadek o 3,2 pkt. w stosunku do maja, lecz jest to już trzeci miesiąc z rzędu, kiedy zdecydowanie przekroczył próg 60,0 pkt. Czerwiec był drugim kolejnym miesiącem, w którym mogliśmy zaobserwować wzrostowy trend obrotów w sklepach tradycyjnych.
Porównując ubiegły miesiąc do czerwca 2020 r., obroty w kanale tradycyjnym były wyższe o 4,5 proc., co wskazuje, że pozytywna tendencja zaczyna się umacniać. Za wzrosty w dużym stopniu były odpowiedzialne produkty świeże i na wagę, jak mięso, wędliny, owoce, warzywa czy nabiał, ale także wyroby tytoniowe, które zanotowały wzrost o 4,6 proc. Podobnie jest w maju, wzrosła również wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych (o 13,0 proc.) oraz mrożonek, w tym lodów (o 10,5 proc.), na co oczywisty wpływ miały wysokie temperatury.
– Czynnik pogodowy był także sprzymierzeńcem dla innej bardzo ważnej kategorii w handlu tradycyjnym. Po raz pierwszy od kilku miesięcy odwrócił się spadkowy dotychczas trend dla kategorii piwa, która w czerwcu odnotowała wzrost o 0,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.