2010 rok udany dla krajowych koncernów

Udostępnij artykuł

PKN Orlen osiągnął w segmencie detalicznym 825 mln zł zysku w ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku. To o 6,3 proc. mniej niż w roku 2009, kiedy spółka zanotowała 880 mln zysku – wynika z sprawozdania spółki za czwarty 2010 r.

Na obniżenie wyniku miały wpływ niższe jednostkowe marże paliwowe na rynku niemieckim i czeskim, które częściowo zostały skompensowane wzrostami na rynku polskim. W efekcie zysk operacyjny segmentu obniżył się o 10 mln zł.

Ponadto płocki koncern zanotował wzrost sprzedaży detalicznej o 3 proc. w ujęciu rok do roku, osiągnięty głównie na rynku polskim przy stabilnych wolumenach sprzedaży na rynku niemieckim, czeskim i litewskim co przyczyniło się do poprawy zysku operacyjnego segmentu o 15 mln zł rok do roku.

– Rok 2009 był rekordowy. Osiągnęliśmy prawie 900 mln zł zysku operacyjnego. Tegoroczny wynik jest co prawda o 55 mln gorszy, ale osiągnięcie ponad 800 mln zysku w detalu jest bardzo zadowalające – mówi Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN Orlen.

– Z jednej strony widzimy dość dużą presję na marże detaliczne i szacujemy, że to zmniejszenie wpływów z tytułu mniejszej marży detalicznej wyniosło ponad 200 mln zł. Czyli tą niebagatelną kwotę musieliśmy odrobić zupełnie innymi działaniami. Były to między innymi: większe wolumeny, większa sprzedaż pozapaliwowa, a także optymalizacja kosztów. Łącznie te trzy elementy spowodowały poprawę wyników o 150 mln zł. Wynik detalu jednym słowem jest bardzo dobry – informuje wiceprezes.

Natomiast przychody ze sprzedaży detalicznej Lotosu wzrosły w 2010 r. o 21 proc. w ujęciu rok do roku i 22 proc. w ujęciu kwartał do kwartału. W ubiegłym roku Grupa Lotos sprzedała w detalu paliwa za ponad 4,26 mld zł.

Ponadto wolumen sprzedaży detalicznej wzrósł w analizowanym okresie w 2010 roku o 5,3 proc. W 2011 r. Lotos Paliwa skoncentrują się na dalszym rozwoju sieci premium (stacje własne i franczyzowe) oraz budowie ekonomicznego kanału sprzedaży. 2010 r. Lotos zakończył z 7-procentowym udziałem w rynku sprzedaży detalicznej paliw.

Docelowo, zgodnie z zapisami strategii do 2015 r., udział ten ma wzrosnąć do 10 proc. Dodatkowy 1 procent rynku Lotos zamierza zdobyć dzięki dalszej poprawie efektywności sieci stacji oraz wprowadzeniu jednolitych standardów jej funkcjonowania. Pozostałe 2 proc. rynku Lotos planuje przejąć poprzez rozwój organiczny, tzn. konsekwentnie rozbudowując sieć stacji własnych i franczyzowych.

Do 2015 r. Lotos planuje rozbudować swoją sieć o dodatkowe 100-150 stacji, które będą wchodziły zarówno w skład segmentu premium, jak i ekonomicznego. Lotos planuje także intensywnie rozwijać sieć stacji przyautostradowych, w ramach Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Obecnie Lotos Paliwa zarządza 7 MOP-ami, zlokalizowanymi przy autostradach A2, A4 i A6. Kolejne 4 MOP-y będą zlokalizowane na A1 i drodze ekspresowej S3. W 2015 r. Lotos chce zarządzać siecią 22 MOP-ów. Aktualnie Lotos Paliwa uczestniczy w 4 przetargach na dzierżawę 7 Miejsc Obsługi Podróżnych.