Respondenci uważają galerie za bezpieczne miejsca. W ciągu ostatniego miesiąca odwiedziło je 62 proc. badanych i zdecydowana większość z nich, bo 77 proc. czuło się bezpiecznie podczas wizyty. Za zniesieniem zakazu handlu w niedzielę opowiada się 59 proc. Polaków.
W opinii 68 proc. Polaków przywrócenie niedziel handlowych pozwoliłoby sklepom odrobić straty z okresu zamknięcia, dla 67 proc. ułatwiłoby robienie zakupów, a 50 proc. ankietowanych uważa, że dodatkowo zwiększyłoby bezpieczeństwo związane z przebywaniem w galeriach handlowych.
Rok 2020 jest trudny dla handlu, nie tylko z powodu pandemii, ale też z powodu wdrażania ostatniego etapu bardzo restrykcyjnych przepisów dotyczących ograniczenia handlu w niedziele. Zgodnie z obowiązującym prawem, w 2020 r. sklepy mogą być otwarte tylko w siedem niedziel w roku.
Dodatkowo ze względu na obostrzenia związane z epidemią COVID-19 przez dwa wiosenne miesiące funkcjonowanie centrów handlowych zostało bardzo mocno ograniczone. Tuż przed ogłoszeniem przez premiera Morawickiego decyzji o ponownym zamknięciu od dnia 7 listopada centrów handlowych , agencja badawcza Inquiry sprawdziła, jak wydarzenia ostatnich miesięcy wpłynęły na stosunek Polaków do zakazu handlu w niedzielę.
Ponad połowa badanych (57 proc.) odbiera zakaz handlu negatywnie, a pozytywnie ocenia go 27 proc. respondentów. Co warto podkreślić, w stosunku do wiosennego pomiaru, poparcie dla ograniczenia handlu w niedziele zmalało o 7 p.p.
Polacy nie lubią, gdy się im czegoś zakazuje – na ten czynnik wskazało 50 proc. osób mających negatywne nastawienie do zakazu handlu. Na kolejnych miejscach znalazły się brak czasu na zakupy w inne dni (39 proc.) oraz brak możliwości spokojnego dokonania zakupów odzieży, artykułów gospodarstw domowego itp. wymieniony przez co trzecią osobę. Wyniki badania pokazują również, że część z nas zmieniła swoje nawyki związane z zakupami spożywczymi. Na ograniczenia dotyczące braku możliwości dokonania zakupu świeżych produktów spożywczych wskazało w ostatniej fali badania 27 proc. badanych, a na brak możliwości dokonania zakupów spożywczych po powrocie z podróży w niedzielę 20 proc.;
Wśród badanych pozytywnie oceniających zakaz handlu w niedzielę z 21 proc. do 13 proc. zmalał odsetek respondentów deklarujących, że ogólnie popierają działania obecnego rządu.
Osoby popierające zakaz handlu w niedziele (13 proc.) przede wszystkim podkreślały pozytywny aspekt wolnego dnia dla sprzedawców (68 proc. wskazań w tej grupie), a 57 proc. z nich uważa, że niedziela nie powinna być dniem na zakupy.
Za zniesieniem zakazu handlu w niedzielę opowiada się 59 proc. Polaków. Powrotu do sytuacji sprzed zakazu chce 23 proc. badanych, 19 proc. uważa, że sprzedawcy powinni dostawać za pracę w niedzielę wyższe wynagrodzenie, a zdaniem 17 proc. ankietowanych sprzedawcy powinni mieć zagwarantowane wolne np. 2 wybrane niedziele w miesiącu.
Badanych zapytaliśmy również o to jaki wpływ na funkcjonowanie centrów handlowych miałoby przywrócenie handlowych niedziel i tym samym rozłożenie w nich wizyt na więcej dni. W opinii 68 proc. Polaków pozwoliłoby to sklepom odrobić straty z okresu zamknięcia, dla 67 proc. ułatwiłoby robienie zakupów a 50 proc. uważa, że zwiększyłoby bezpieczeństwo związane z przebywaniem w galeriach handlowych.
Agencja Inquiry zapytała również o ocenę pomysłu wprowadzenia dwóch dodatkowych niedziel handlowych w grudniu tego roku tj. 6 grudnia oraz 27 grudnia. Tają opcję pozytywnie oceniło 59 proc. badanych, a negatywny stosunek do tej idei miało jedynie 14 proc. próby.
Co warto podkreślić, zwłaszcza w kontekście obecnej sytuacji epidemiologicznej, zdaniem Polaków centra handlowe to bezpieczne miejsca. W ciągu ostatniego miesiąca galerię handlową odwiedziło 62 proc. badanych i zdecydowana większość z nich, bo 77 proc. czuło się bezpiecznie podczas wizyty.
STACJE PALIW – SPRZEDAŻ DETALICZNA – RAPORT 2020
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<
Sektor centrów handlowych był i jest przygotowany do bezpiecznej obsługi klientów także przy pogarszającej się sytuacji epidemiologicznej. Uważamy, że częściowe zamknięcie galerii jest nieuzasadnione. Po pierwsze stosowane są najwyższe standardy sanitarne, w tym m.in. nieograniczony dostęp do środków dezynfekujących, regularna i częsta dezynfekcja miejsc dotykanych przez ludzi, po drugie zaawansowane technologie – systemy kamer zliczające klientów w czasie rzeczywistym, pozwalające na kontrolowanie liczby osób przebywających w obiekcie oraz po trzecie – prowadzone są intensywne działania informacyjne kierowane do klientów dotyczące przestrzegania obowiązujących zasad. Co więcej, dane które zebraliśmy od członków PRCH pokazały, że skala zakażeń wśród pracowników sklepów działających w centrach handlowych nie przekraczała 1 promila w trzecim tygodniu października. Nie odnotowaliśmy także przypadków z transmisją na współpracowników i klientów –powiedział Radosław Knap, Dyrektor Generalny PRCH.
Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry, dodaje: Warto zwrócić uwagę na fakt, że klienci czują się bezpiecznie w centrach handlowych niezmiennie od wiosny. W cyklu naszych badań realizowanych w maju i czerwcu tego roku poziom poczucia bezpieczeństwa klientów notowany był na identycznym poziomie jak obecnie. Pokazuje to wyraźnie, że centra handlowe niezmiennie cieszą się zaufaniem klientów na przestrzeni ostatnich miesięcy, dzięki stosowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa sanitarnego i możliwości zachowania dystansu społecznego – dodaje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.
O Inquiry
Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov oferującą zaawansowane narzędzia analityczne, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.
O badaniu
Ankieta CAWI zrealizowana przez agencję badawczą Inquiry na panelu YouGov w październiku 2020, na reprezentatywnej próbie N=1006. Wyniki porównujemy z badaniem zrealizowanym w styczniu 2020 r. na próbie N=503.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.