Po miesiącu nieprzerwanej pracy, ekipy prowadzące największy w Polsce proces betonowania ciągłego, zakończyły prace przy wznoszeniu pierwszego z dwóch planowanych zbiorników na skroplony gaz ziemny, w przyszłym terminalu LNG w Świnoujściu. Nieprzerwanie w dzień i w nocy, 430 specjalistów, przez cały październik, pracowało przy zbrojeniu i betonowaniu 40-stometrowej ściany o kształcie ogromnego walca. Dzięki użyciu tej technologii, doświadczeniu pracowników i wyjątkowo sprzyjającym warunkom atmosferycznym, ten etap budowy terminalu LNG przebiegł w rekordowo szybkim tempie, nie zanotowanym dotychczas przy prowadzeniu tego rodzaju inwestycji na świecie.
– Dziś z przyjemnością mogę poinformować – a każdy może to zobaczyć na naszej stronie internetowej – ściana pierwszego zbiornika już stoi – zaznacza Zbigniew Rapciak, prezes zarządu Polskie LNG S. A. – Ale to jeszcze nie koniec, przed nami kolejny wyczerpujący maraton, który zakończymy jeszcze w tym roku – mówi prezes Z. Rapciak o rozpoczynanym wkrótce betonowaniu ścian drugiego zbiornika.
Betonowanie ciągłe wymaga 24-godzinnego cyklu pracy 7 dni w tygodniu, którą wykonują na zmianę 2 ekipy składające się z ok. 200 pracowników wraz z nadzorem. Taki system wymaga specjalnie zabezpieczonego miejsca pracy, jak i stworzenia odpowiednich warunków do jej realizacji. I nie chodzi jedynie o surowe wymogi BHP, które bezwzględnie są przestrzegane na budowie terminalu LNG, w trosce o pracujących w tak trudnych warunkach ludzi. Uczestniczącym przy betonowaniu pracownikom, na terenie budowanego zbiornika, stworzono wszelkie niezbędne warunki do funkcjonowania na takiej wysokości: do odpoczynku, odświeżenia się, zapewniono im ciepłe napoje, jedzenie, które przez cały czas dowożono pod samą budowę.
Wkrótce także ruszy proces betonowania ścian drugiego zbiornika. Będzie on przebiegał niemalże identycznie, jak w przypadku pierwszego. Z uwagi na zbliżające się mrozy, dodatkowo na szalunkach okalających drugi zbiornik pojawi się jedynie instalacja podtrzymująca dodatnią temperaturę betonu, co ma zapobiegać jego zamarzaniu.
Do wznoszenia ścian obu zbiorników w Świnoujściu wykorzystuje się tzw. slip forming. Terminem tym określa się metodę betonowania ciągłego za pomocą szalunku ślizgowego. Ten szybko postępujący proces, trwający nieprzerwanie przez 24 godziny na dobę, nie ogranicza się jedynie do wylewania betonu Towarzyszy mu szereg złożonych czynności, jak ciągłe hydrauliczne unoszenie szalunków, zbrojenie i przygotowanie do wzmocnienia konstrukcji strunami sprężającymi. Tempo betonowania ścian zbiorników w tej technologii jest zdecydowanie wyższe niż przy realizacji takich konstrukcji w sposób tradycyjny. Każdego dnia, o ile sprzyjać będą warunki atmosferyczne, ściana przyszłego zbiornika na LNG może „rosnąć” nawet o ponad 2 metry, zużywając przy tym zawartość 3-4 betonowozów na godzinę. Łącznie, ilość materiału do budowy ścian obu zbiorników wyniesie 20 tys. m3. Jeden zbiornik to łącznie 15,7 tys. m3 betonu oraz 2650 ton stali zbrojeniowej.