CMR o godzinach dla seniorów: niższe obroty i spadek transakcji

Udostępnij artykuł
W dniach obowiązywania godzin dla seniorów obroty sklepów małoformatowych do 300 m kw. w godz. 10.00-12.00 były o średnio o 24 proc. niższe niż godzinę później, kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci. W godzinach dla seniorów wyraźnie spada też liczba transakcji.

W tygodniach okresie od 19 października do 8 listopada, kiedy obowiązywały godziny dla seniorów, na czas pomiędzy 10:00 a 12:00 przypadało nieco ponad 10 proc. transakcji, w analogicznym okresie rok wcześniej było to około 12 proc. Na znaczeniu zyskały godziny przed i po okienku dla seniorów.

W porównaniu z kwietniowym lockdownem, kiedy również obowiązywały godziny dla seniorów, sprzedaż jest obecnie bardziej równomiernie rozłożona na cały dzień (w tym na godziny poranne i popołudniowe) – tak jak to było w czasach przed pandemią. Godziny dla seniorów wyraźnie wpływają na rozkład sprzedaży w sklepach małoformatowych – dla niemal wszystkich analizowanych kategorii odnotowano spadek liczby transakcji w godzinach 10:00-12:00 w porównaniu z godzinami tuż przed i po okienku dla seniorów.

Najmniejszy wpływ godziny dla seniorów mają na rozkład sprzedaży podstawowych produktów spożywczych (makarony, mleko, olej, herbata), w mniejszym stopniu wpływają też na rozkład sprzedaży alkoholu, który najlepiej sprzedaje się w godzinach popołudniowych.

Duże spadki liczby transakcji w okienku dla seniorów widoczne są natomiast dla produktów impulsowych, napojów (w tym również wody i napojów gazowanych) oraz kategorii śniadaniowych (jak sery czy parówki).

Wpływ godzin dla seniorów w supermarketach

W dniach obowiązywania godzin dla seniorów obroty supermarketów w godz. 10.00-12.00 były o średnio o 26 proc. niższe niż godzinę później, kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci.

W godzinach dla seniorów wyraźnie spada też liczba transakcji. W tygodniach okresie od 19 października do 8 listopada, 10:00 a 12:00 przypadało 13 proc. transakcji, w analogicznym okresie rok wcześniej było to około 16 proc. Na znaczeniu zyskały godziny przed i po okienku dla seniorów. W porównaniu z kwietniowym lockdownem, kiedy z powodu bardziej uciążliwych limitów dla klientów przed większymi placówkami tworzyły się kolejki, na znaczeniu straciły godziny wczesno poranne i wieczorne.


STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE

– PAŹDZIERNIK-LISTOPAD 2020 
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

W supermarketach również widoczny jest wpływ godzin dla seniorów na rozkład sprzedaży – dla niemal wszystkich analizowanych kategorii odnotowano spadek liczby transakcji w godzinach 10:00-12:00 w porównaniu z godzinami tuż przed i po okienku dla seniorów. Najmniejszy wpływ godziny dla seniorów mają na rozkład sprzedaży podstawowych produktów spożywczych (makarony, mleko, olej, herbata), w mniejszym stopniu wpływają też na rozkład sprzedaży alkoholu, który najlepiej sprzedaje się w godzinach popołudniowych.

Duże spadki liczby transakcji w okienku dla seniorów widoczne są natomiast dla produktów impulsowych, napojów (w tym również wody i napojów gazowanych) oraz kategorii śniadaniowych (jak sery czy parówki).

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.