Jak wynika z danych CMR, w czerwcu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 1 proc. niższa niż w rekordowo upalnym czerwcu 2019 r., natomiast liczba transakcji obniżyła się w tym czasie o 18 proc.
Z tygodnia na tydzień w sklepach małoformatowych rośnie liczba transakcji (łącznie w czerwcu była o 10 proc. większa niż w maju) oraz spada średnia wartość paragonu – w czerwcu klienci wydawali na zakupy średnio 17,84 zł, czyli o 9 proc. mniej niż w maju, a jednocześnie o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Wyższa wartość paragonu to w dużej mierze efekt wzrostu cen, ponieważ liczba opakowań wkładanych do koszyka była tylko o 7 proc. wyższa niż przed rokiem. Z danych CMR wynika, że w czerwcu 2020 r. prawie 50 proc. transakcji w sklepach małoformatowych dotyczyło zakupu 1 lub 2 opakowań produktów (rok wcześniej takich transakcji było 51 proc.), natomiast duże zakupy (powyżej 10 opakowań), które w okresie największych obostrzeń stanowiły ponad 10 proc. wszystkich transakcji, w czerwcu 2020 r. robił tylko co czternasty klient.
Tegoroczny czerwiec był dość chłodny i deszczowy, dlatego w porównaniu z gorącym czerwcem 2019 r. największe spadki sprzedaży odnotowały napoje, lody oraz piwo. Wydatki na piwo były w czerwcu o 13 proc. niższe niż rok wcześniej (choć w porównaniu z majem br. wzrosły o niespełna 3 proc.). Na napoje gazowane klienci placówek małego formatu wydali w czerwcu o 18 proc. mniej niż przed rokiem, a wydatki na wodę obniżyły się aż o 35 proc. Duże spadki dotknęły również lody – w czerwcu 2020 r. wartość ich sprzedaży była o 30 proc. niższa niż rok wcześniej, mimo iż w porównaniu z majem br., zwiększyła się o 44 proc.
Lepiej niż przed rokiem radziły sobie natomiast wódki czyste i smakowe –
klienci sklepów małoformatowych wydali na nie prawie 20 proc. więcej niż przed
rokiem. Mimo wprowadzonego w drugiej połowie zakazu sprzedaży papierosów
mentolowych zarówno liczba sprzedanych opakowań, jak i wydatki klientów sklepów
małoformatowych na papierosy były tylko nieznacznie niższe niż maju.
W porównaniu z czerwcem 2020 r. wartość sprzedaży papierosów w sklepach małego
formatu wzrosła o około 3 proc. (głównie za sprawą podwyżki akcyzy i wzrostu
cen). Natomiast wydatki klientów na całą szeroko rozumianą kategorię produktów
tytoniowych, obejmującą m.in. wkłady do podgrzewaczy tytoniu i inne innowacyjne
produkty, zwiększyły się w tym czasie o 7 proc.
STACJA BENZYNOWA & CONVENIENCE STORE
– CZERWIEC 2020 –
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
Jak wynika z danych CMR, w czerwcu 2020 r. wiele kategorii produktów do wypieków, gotowania i przygotowania posiłków w czerwcu 2020 r. sprzedawało się w sklepach małoformatowych lepiej niż przed rokiem, ale wzrosty ich sprzedaży w ujęciu rdr były znacznie niższe niż w tygodniach z największymi obostrzeniami związanymi z epidemią. W czerwcu br. liczba sprzedanych w sklepach małego formatu przypraw jednoskładnikowych była aż o 20 proc. wyższa niż przed rokiem, liczba sprzedanych opakowań oleju zwiększyła się o 9 proc., a masła aż o 17 proc.
W ujęciu rdr wzrosła zarówno wartość sprzedaży, jak i liczba sprzedanych opakowań m.in. różnego rodzaju przetworów owocowych i warzywnych (wydatki na warzywa kiszone były aż o 50 proc. wyższe niż w czerwcu 2019 r.), mąki, dodatków do ciast, jajek, a także herbat. Nieco gorzej niż przed rokiem sprzedawało się natomiast wiele kategorii produktów suchych i o długich terminie trwałości, kupowanych na początku epidemii w dużych ilościach z myślą o zapasach. W czerwcu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 7 proc. mniej opakowań kaszy, o 10 proc. mniej opakowań ryżu i aż o 20 proc. opakowań mniej konserw mięsnych niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.