Do tej pory Dragon jeździł u przewoźnika STK z Wrocławia w ramach tzw. eksploatacji nadzorowanej.
– Na tych samych zasadach lokomotywa będzie eksploatowana przez Lotos Kolej do końca 2011 roku. Dla nas najważniejsze są parametry eksploatacyjno-techniczne tego pojazdu. Jeśli potwierdzą się one w praktyce i Dragon będzie w stanie efektywnie prowadzić ciężkie pociągi na długich trasach, to z pewnością będziemy zainteresowani włączeniem go do naszej floty – wyjaśnia Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych Lotos Kolej.
Największym atutem lokomotywy jest możliwość obsługi pociągów o masie dochodzącej nawet do czterech tys. ton. Dla porównania nowoczesne lokomotywy czteroosiowe są w stanie uciągnąć składy o masie około 3,4 tys. ton (wersja elektryczna) i 2,6 tys. ton (wersja spalinowa).
Lokomotywa elektryczna E6ACT Dragon jest pierwszą od ponad 20 lat lokomotywą elektryczną wyprodukowaną w Polsce. Jej konstrukcja została opracowana przez Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach przy współudziale EC Engineering oraz Instytutu Elektrotechniki. Sześcioosiowy pojazd przeznaczony jest do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Przy jego produkcji wykorzystano najnowsze, dostępne w branży kolejowej, technologie.
Prototyp lokomotywy pokazano również na Międzynarodowych Targach Trako, które odbyły się w Gdańsku w 2009 r. Później Dragon został zaprezentowany w 2010 r. podczas targów Innotrans w Berlinie. Na obu imprezach lokomotywa zebrała pochlebne opinie ekspertów i cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród przedstawicieli przewoźników.
Dane techniczne lokomotywy E6ACT Dragon
długość: 20,25 m
moc: 6800 KM
siła pociągowa: 375 kN
masa własna: 116 ton
nacisk na oś: 20 ton
prędkość eksploatacyjna: 120 km/h
prędkość maksymalna: 140 km/h
Lotos Kolej to jeden z najnowocześniejszych przewoźników kolejowych w Polsce. Spółka eksploatuje m.in. lokomotywy elektryczne i spalinowe platformy Traxx. – Dostawę kolejnych pojazdów w wersji spalinowej zakończymy w połowie września tego roku – dodaje dyrektor Łosiński. Oprócz ww. lokomotyw we flocie Lotos Kolej znajdują się jeszcze lokomotywy Siemens ES64F4 (typ BR189) oraz manewrowa Gravita 10BB produkcji Voith Turbo, oczekująca na wydanie przez UTK świadectwa dopuszczenia do eksploatacji.