Outsourcing w Polsce jest zjawiskiem dość powszechnym. Potwierdza to 93 proc. polskich firm, które obecnie z niego korzystają. Do nasycenia rynku ciągle jednak daleko, gdyż outsourcowane są jednak głównie proste procesy. Outsourcing dotyczy w największym stopniu usług związanych ze szkoleniami (84,5 proc.) i transportem (68,5proc.). Około jedna trzecia przebadanych firm stosuje outsourcing IT (38 proc.) oraz dystrybucji i logistyki (33,5 proc.).
Duży potencjał rynkowy istnieje natomiast w zakresie usługi związanej z pozyskaniem odzieży roboczej (korzysta z niego obecnie 21 proc. badanych firm) i wynajmu urządzeń higieny (18 proc. firm). Zaskakująco niewielkie okazało się wykorzystanie outsourcingu centrów obsługi klienta, czyli między innymi call center, które zadeklarowało zaledwie 8 proc .przebadanych firm.
Najważniejszą przyczyną, dla której podejmowane są decyzje o outsourcingu, jest dążenie do redukcji kosztów. 79 proc. przebadanych przedsiębiorstw uznało je za bardzo ważny powód wydzielenia procesów poza organizację. Dla 81,5 proc. badanych firm outsourcing oznacza konkretne oszczędności. Jedynie w przypadku 3,5 proc. ankietowanych firm wydzielenie procesów do zewnętrznego dostawcy okazało się być droższe od ich wewnętrznej realizacji.
Ponad 52 proc. respondentów stwierdziło, że ich budżet na outsourcing w najbliższych latach będzie rósł. Prawie połowa, czyli 45 proc. przebadanych firm, zadeklarowała, że wydatki ponoszone przez ich organizację na outsourcing w ciągu najbliższych dwóch lat pozostaną bez zmian. Wśród barier dla rozwoju outsourcingu ankietowani wymieniali przede wszystkim koszty jego wdrożenia (90 proc.), a w dalszej kolejności także regulacje prawne (58 proc.) i brak odpowiednich dostawców (53 proc.).
– Przeprowadzane badania obrazują, że pomimo tego iż większość przedsiębiorstw w Polsce z niego korzysta, outsourcing jest wykorzystywany w dalszym ciągu w stosunkowo ograniczonym zakresie – podsumowują wyniki badania dr Mariusz-Jan Radło i dr Dorota A. Ciesielska, partnerzy w firmie analityczno-konsultingowej SEENDICO Doradcy oraz pracownicy naukowi Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.