Franczyza wygrywa ze stacjami niezależnymi

Udostępnij artykuł

Zdaniem Marka Podstawy stacje działające w systemie franczyzowym są w fazie dynamicznego rozwoju. – Sieć stacji PKN Orlen posiada 363 tego typu obiekty, a w całym 2010 roku do sieci ma zostać przyłączonych około 55- 60 stacji franczyzowych – przypomina Marek Podstawa

– Z kolei zmniejsza się liczba stacji niezależnych, które jednak cały czas stanowią 50 proc. rynku (jest ich ponad 3 tyś.). Jest to wynik niskiej efektywności tych obiektów, które wobec konkurencji koncernów czy hipermarketów stają się mało rentowne – uważa Marek Podstawa.

– Wielu operatorów niezależnych decyduje się na zamknięcie nierentownych stacji lub wchodzi pod skrzydła bardziej znanego partnera, którego marka jest bardzo dobrze przestrzegana na rynku – podsumowuje dyrektor sieci sprzedaży detalicznej PKN Orlen.

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu detalicznego w Polsce funkcjonuje obecnie ponad 6 700 stacji paliw, z czego połowę stanowią stacje niezależne, reszta jest skuiona wokół sieci (dane za I kwartał 2010 r.). Niezmiennie liderem pod względem liczby stacji pozostaje PKN Orlen, który posiada niemal 1 700 stacji. Na drugim miejscu, jeżeli chodzi o wielkość sieci, znajduje się koncern BP, w którego barwach działa prawie 400 obiektów. Tuż za BP znajduje się Shell, który posiada ponad 380 stacji paliw. Na dalszych miejscach plasują się: Grupa Lotos i Statoil.