Frontem do klienta z zagranicy

Udostępnij artykuł

Na każdej nowoczesnej stacji benzynowej nie może zabraknąć opcji bezgotówkowych opłat za dokonane zakupy. Stacja to obiekt, w pobliżu którego niejednokrotnie trudno o bank czy bankomat, który mógłby poratować gotówką. Klienci zajeżdżający na stacje, często od wielu godzin w podróży, nie zawsze mają przy sobie odpowiedni zapas pieniędzy. Dlatego stacja paliw powinna mieć możliwość opłaty za wykonane zakupy w formie bezgotówkowej – za pomocą kart płatniczych. Nie wystarczy jednak zaoferować tylko tej podstawowej usługi. Warto pomyśleć o wprowadzeniu na stację usługi DCC (Dynamic Currency Conversion).

Czym jest DCC

– DCC to usługa skierowana dla posiadaczy zagranicznych kart płatniczych. Transakcja w tej formie daje możliwość ich realizacji w walucie karty. W praktyce oznacza to, że podczas dokonywania płatności kwota transakcji ze złotówek przeliczana jest na walutę – wyjaśnia firma eService, która niedawno wprowadziła tę usługę do swojej oferty. Co ważne, klient od razu w momencie realizacji transakcji posiada wiedzę na temat kwoty, którą będzie pobrana z jego konta, w swojej walucie. Ale to nie wszystkie korzyści. – DCC to nowoczesna usługa, dzięki której klienci mogą uniknąć niekorzystnego przewalutowania transakcji. Kwota wynikająca z przewalutowania na terminalu eService jest gwarantowaną kwotą obciążenia rachunku karty. Transakcje realizowane są po kursie, który jest codziennie aktualizowany – tłumaczy eService.

Wprowadzenie usługi DCC do punktu handlowego daje także wymierne korzyści dla właścicieli tych obiektów. Zazwyczaj tego typu operacje bezgotówkowe są obciążane prowizjami niższymi niż standardowe transakcje, a co za tym idzie cały koszt obsługi usługi jest znacząco zredukowany. Oczywiście usługi DCC różnią się między sobą w zależności od tego jaki agent rozliczeniowy ją oferuje. eService na przykład oferuje obsługę takich transakcji posiadaczom kart wystawionych w 22 walutach, obowiązujących w prawie 50 krajach.

Wiele możliwości

Czy ta usługa jest popularna wśród klientów? – W tym roku z usługi DCC skorzystało już około 830 tys. osób dokonując ponad 2 mln transakcji w tym trybie, m.in. na stacjach paliw – szacuje First Data, firma która od ponad dwóch lat posiada w swojej ofercie usługę DCC. To, gdzie DCC będzie najbardziej pożądane zależy od tego, gdzie jest położona stacja i na jakich klientów jest nastawiona. DCC na pewno sprawdzi się na stacjach zlokalizowanych przy trasach szybkiego ruchu, z których korzysta wielu zagranicznych gości przybywających do naszego kraju, lub przejeżdżających przez Polskę. Jednak DCC może okazać się popularna także miastach. Szczególnie w tych największych aglomeracjach jest wielu potencjalnych klientów z zagranicy, który przyjechali ido Polski w sprawach służbowych. DCC to również usługa pożądana przez turystów odwiedzających nasz kraj. Warto także pamiętać o zbliżających się mistrzostwach europy, które już niedługo będą miały miejsce w naszym kraju. Wówczas do Polski przybędą rzesze turystów, także autami, którzy nie raz zajadą na stację, aby zatankować paliwo. Jak ocenia Janusz Diemko, prezes zarządu First Data Polska, DCC będzie szczególnie przydatne właśnie w przypadku zbliżających się Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej – EURO 2012. – usługa ta przyciągnie kibiców zagranicznych, którzy już w momencie dokonywania zakupów będą mogli poznać ostateczną kwotę rozliczenia transakcji – tłumaczy Janusz Diemko.

Jak wprowadzić usługę

Największymi firmami, które oferują usługę rozliczania transakcji w walucie karty są First Data oraz eService. Pierwsza z tych firm usługę DCC wprowadziła na polski rynek pod koniec 2007 roku. – First Data, właściciel marki Polcard, obsługuje łącznie ponad 6 tysięcy terminali płatniczych z usługą DCC na stacjach benzynowych na terenie całego kraju – informuje biuro prasowe tej firmy. Z kolei eService usługę tą uruchomił na początku października tego roku, choć już od końca sierpnia Klienci korzystający ze stacji paliw Shell Polska, mogą dokonywać płatności DCC. – Implementacja DCC to dla Shell Polska dodatkowe korzyści w obszarze obsługi klienta. Na 292 stacjach naszej sieci klienci mają dostępną usługę, która jest w jasny i czytelny sposób przekazywana przez pracowników obsługi stacji. Wygoda, przejrzystość oraz brak dodatkowych opłat to tylko część z korzyści dla klienta – wylicza Marcin Mazur z Shell Polska. Aktualnie ponad 400 stacji benzynowych obsługiwanych przez eService umożliwia transakcje DCC. Dodatkowo punkty, które umożliwiają płatność DCC poprzez terminale płatnicze eService zostały oznaczone specjalnymi naklejkami informacyjnymi. Jak wprowadzić tę coraz popularniejszą i coraz częściej wymaganą przez klientów usługę? – Aby uruchomić funkcjonalność DCC na terminalu eService wystarczy jedynie skontaktować się z agentem rozliczeniowym w celu podpisania aneksu do umowy. Wszystkie kwestie organizacyjne zostaną wykonane przez pracowników firmy świadczącej tę usługę – wyjaśnia firma eService. – Dodatkowo dla lepszej wygody swoich klientów, eService opracował materiały edukacyjne i szkoleniowe, które mogą okazać się praktyczną pomocą przy obsłudze transakcji DCC – dodaje biuro prasowe tej firmy. Usługa zazwyczaj uruchamiana jest już po kilku dniach.

Nie tylko DCC

Nowoczesne terminale płatnicze oferują coraz więcej usług dodatkowych. Poza szeroko opisanym DCC istnieje także wiele innych opcji, z których coraz chętniej korzystają klienci punktów usługowo- handlowych. Najnowsze z nich obsługują karty bezstykowe, można także za ich pomocą doładować telefon komórkowy. Coraz popularniejsza jest także usługa cashback, polegająca na wypłacie gotówki podczas realizacji transakcji bezgotówkowej. Podczas takiej operacji można wypłacić do 200 zł.