GDDKiA planuje do końca 2011 roku przeprowadzić trzy nowe odrębne postępowania przetargowe na budowę miejsc obsługi podróżnych. Każde postępowanie obejmie łącznie wszystkie zlokalizowane w ciągu danej autostrady MOP-y kat. II, czyli wyposażone w stację paliw lub kat. III ze stacjami oraz miejscami noclegowymi.
W pierwszej kolejności zostanie ogłoszone postępowanie na MOP-y przy autostradzie A2 na odcinku Stryków–Konotopa wraz z dwoma obiektami znajdującymi się przy obwodnicy Mińska Mazowieckiego, które również formalnie należą do A2. Ogłoszenie tego przetargu jest planowane na drugi kwartał br.
Kolejne postępowania obejmą MOP-y zlokalizowane przy autostradzie A1 (na przełomie drugiego i trzeciego kwartału br.) i A4 (w trzecim kwartale br). Jak twierdzi GDDKiA, dyrekcja uprzedza o przetargach, by umożliwić dzierżawcom zaplanowanie udziału w postępowaniach. Przekazanie terenów pod budowę MOP-ów wyłonionym dzierżawcom będzie następowało w miarę odbioru prac od wykonawców poszczególnych odcinków autostrad.
Obecnie w Polsce przy autostradach pod zarządem GDDKiA działa 17 Miejsc Obsługi Podróżnych. Wpływy z dzierżawy MOP-ów zasilają budżet państwa. Tylko w 2010 roku do państwowej kasy trafiło z tego tytułu około 60 mln zł. W roku 2012 liczba miejsc obsługi podróżnych zwiększy się do 56, a do roku 2015 roku szacowane wpływy z tytułu dzierżawy nieruchomości MOP wyniosą około 500 mln zł.
Prócz zapowiadanych przez Generalną Dyrekcję przetargów na Miejsca Obsługi Podróżnych przy nowopowstających autostradach toczyć się mogą mniejsze przetargi. Na dzierżawcę wciąż czekają MOP-y drugiej i trzeciej kategorii na drodze S3 w Marwicach. W zakończonym w marcu postępowaniu przetargowym GDDKiA w Szczecinie nie było zainteresowanych dzierżawą.
W pierwszym etapie przetargu, który kończył się w grudniu, do udziału dopuszczone zostały trzy koncerny: Shell, Statoil i PKN Orlen. Rozmowy z zainteresowanymi miały się zakończyć w połowie marca, ale okazało się, że żadna oferta na budowę tego MOP-u nie wpłynęła. – Wobec tego całą procedurę przetargu trzeba będzie powtórzyć, prawdopodobnie nowy zostanie rozpisany niebawem – zapowiada Iwona Gabska ze szczecińskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która była odpowiedzialna za ten przetarg.
Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) to teren wydzielony w pasie drogowym (w bliskim sąsiedztwie drogi) wyposażony w parking oraz w infrastrukturę służącą wypoczynkowi podróżnych. MOP-y w Polsce dzielą się na trzy kategorie: MOP klasy I – o funkcji wypoczynkowej, który wyposażony jest w parking, jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie. W takich miejscach mogą działać obiekty małej gastronomii.
MOP klasy II – o funkcji wypoczynkowo-usługowej – wyposażony jest w te same obiekty, lecz także w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe czy punkty informacji turystycznej. MOP klasy III jest jeszcze bogatszy – znajdują się na nim obiekty noclegowe oraz – w zależności od potrzeb – w agendy poczty, banku, biur turystycznych czy biur ubezpieczeniowych. MOP-y powstają w Polsce tylko przy autostradach i drogach ekspresowych.
Dzierżawcy MOP-ów w przebiegu jednej drogi wyłaniani są według tzw. zasady ABC. Zakłada ona, że dwa MOP-y prowadzone przez jedną firmę muszą być rozdzielone dwoma, które przypadły w udziale innym podmiotom. Umowy dzierżawy zawierane są na dłuższe okresy (często 20 lat) i kosztują dzierżawcę odsetek (np. 3 proc.) wszystkich jego dochodów. Zwycięskie firmy mają 12 miesięcy na uruchomienie stacji paliw.