Grupa Lotos uruchomiła Węzeł Odzysku Wodoru

Udostępnij artykuł
70 tys. ton LPG, 43 tys. ton benzyny surowej, 39 tys. ton benzyny lekkiej i prawie 9 tys. ton wodoru rocznie. Tyle nowych produktów dostarczy uruchomiona w minioną sobotę (5 grudnia 2020 r.) instalacja Węzła Odzysku Wodoru. Dodatkowym efektem będzie zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery. Koszt inwestycji to ok. 180 mln zł.

W rafineryjnej sieci gazu opałowego płynie paliwo, które jest mieszanką gazu ziemnego z sieci zewnętrznej (ok. 50 proc.) oraz gazów powstających w procesach rafineryjnych. Węzeł Odzysku Wodoru (WOW) ma za zadanie wyizolowanie z tej mieszaniny: LPG, benzyny lekkiej i surowej oraz wodoru. Dodatkowy wodór zostanie skierowany do procesów rafineryjnych (co finalnie przełoży się na obniżenie jego kosztu produkcji), a LPG i benzyna na rynek.

Powstały deficyt w bilansie energetycznym rafinerii zostanie uzupełniony zakupem dodatkowego gazu ziemnego z sieci zewnętrznej. Zwiększenie jego udziału w rafineryjnej sieci gazu opałowego wpłynie na obniżenie emisyjności paliwa spalanego w zakładzie – zarówno pod kątem CO2, jak i zanieczyszczeń energetycznych.

Sercem WOW pracującej w technologii kriogenicznej jest tzw. coldbox, w którym mieszanina gazów resztkowych przy parametrach –180 stopni Celsjusza i ciśnieniu 45 barów rozdziela się na ciekłe węglowodory i gazowy wodór.

– Przy takich warunkach uzyskujemy wodór o czystości 98,6 proc. Gdy ta temperatura obniży się jeszcze do –187 stopni, wtedy osiągniemy 99,5 proc. czystości wodoru – podkreśla Tomasz Bodnar, kierownik zakładu produkcji wodoru i siarki Grupy Lotos.

Najważniejsze urządzenie instalacji to kompresor wsadowy, który zasilany jest przez największy silnik w rafinerii – o mocy ponad 4 MW. Kompresor sprężający 24,7 tys. m sześc. gazu wsadowego: z 4,5 do 64 atmosfer.

– Instalacja pracuje z obciążeniem 50 proc. i jest przygotowywana do jego zwiększenia tak, abyśmy mogli przeprowadzić ruch testowy – mówi Paweł Brzozowiec, szef biura realizacji projektów Grupy Lotos.

Obecnie WOW produkuje 5 ton LPG na godzinę. Według projektu docelowo będzie to blisko 8 ton gazu. Do tego prawie 4,5 tony benzyny lekkiej dla instalacji izomeryzacji, 5 ton benzyny surowej dla instalacji hydroodsiarczania benzyn, 1 tonę wodoru i 5 ton gazu opałowego.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 09.12.2020
Aktualizacja: 09.12.2020