Zanaliz przeprowadzonych przez ekspertów The Nielsen Company wynika, że rozwój branży FMCG uległ spowolnieniu w porównaniu do sytuacji obserwowanej w latach 2008–2009. Obecnie analitycy notują kilkuprocentowe wzrosty i spadki sprzedaży poszczególnych typów produktów. W latach poprzedzających wahania były wyraźnie wyższe. Wzrosty sprzedaży sięgały niekiedy kilkunastu procent w skali roku. – Asortyment rozwijany jest przede wszystkim pod kątem gotowych przekąsek i napojów – zauważa Grzegorz Zacharski z The Nielsen Company. Obserwacje Zacharskiego potwierdzają opinie przedstawicieli firm zajmujących się sprzedaż paliw, których poprosiliśmy o wskazanie nowości i hitów tegorocznego lata.
– Sezon wakacyjny, ze względu na swoją specyfikę, generuje największe obroty w asortymencie napojów, słodyczy i ciepłych przekąsek. Chociaż tegoroczny czerwiec, a tym bardziej lipiec, nie rozpieszczały nas słoneczną pogodą, najlepiej rotującą grupą były napoje – zarówno słodkie, gazowane (przede wszystkim cola), jak i napoje energetyzujące – dowiedzieliśmy się od Moniki Ostaszewskiej, głównego specjalisty ds. reklamy i marketingu Anwim S.A., właściciela sieci Moya.
Ze względu na nienajlepszą pogodę, wyraźnie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się lody. Właściciele stacji obserwowali nawet 50-proc. spadki w porównaniu do analogicznego
okresu ubiegłego roku.
– Świetnie rotowały natomiast słodycze – czekoladowe batony, popularne wafelki, jajka z niespodzianką, rogaliki z nadzieniem oraz gumy do żucia. Jest w tym zasługa zarówno wakacyjnej klienteli stacji, czyli często rodzin z dziećmi w drodze do miejsca wypoczynku lub powracających z urlopu, ale też naszych wewnętrznych założeń aktywnej sprzedaży wybranych produktów – zauważa Monika Ostaszewska z Anwim S.A. – Zwiększony ruch był odczuwalny w sieciowych kącikach Caffe Moya – intensywnie rotowała kawa i ciepłe hot-dogi, co potwierdza, że obu tych produktów klienci oczekują na stacjach benzynowych – dodaje Monika Ostaszewska. Na stacjach Shell w ostatnim czasie pojawiły siędwa nowe produkty, które od razu zdobyły dużą popularność wśród klientów. Pierwszym z nich jest grillowana kanapka Panini w dwóch smakach – salami z serem oraz szynka z serem. – To naprawdę duży i wyśmienity posiłek dla głodnego klienta w podróży. Naszą najnowszą propozycję gastronomiczną stanowi kiełbaska polska w sosie chrzanowym. Jest to produkt bardzo wysokiej jakości, który zawiera 82 proc. mięsa wieprzowego. Nie znajdziemy w nim jednak wołowiny. Dzięki temu kiełbasa smakuje bardzo „po polsku” – zapewnia Gertruda Marjanowicz-Rzepecka, Category Manager Shell Polska. Ponadto Shell tradycyjnie oferuje szeroki wybór hot-dogów. Całości dopełnia oferta ciepłych napojów i nowość w tym zakresie – kawa Coffee Heaven Express. – Aktualnie jest dostępna na kilku wybranych stacjach, lecz już wkrótce oferta dotrze do większego grona naszych klientów – zapewnia Gertruda Marjanowicz-Rzepecka z Shell Polska.
Sezon letni upłynie pod znakiem gastronomicznych nowości również na stacjach Statoil. W sierpniu br. na stacjach Statoil pojawią się dwa nowe produkty – kanapka BLT oraz woda mineralna Made To Go. Oba będą dostępne na ponad 200 stacjach w całej Polsce, które oferują produkty żywnościowe pod marką Made To Go. Nazwa nowej kanapki – BTL – to skrót powstały z pierwszych liter angielskiej nazwy poszczególnych składników: Bacon (bekon), Lettuce (sałata) oraz Tomato (pomidor). Proste składniki najwyższej jakości w połączeniu z majonezem i pieczywem z otrębami to smaczna przekąska na podróż. BLT jest jedną z najlepiej sprzedających się kanapek w USA i Wielkiej Brytanii. W drugiej połowie sierpnia Statoil wprowadzi do sprzedaży naturalną wodę mineralną, która również będzie dostępna pod marką Made To Go. Woda będzie oferowana w butelkach o pojemności 0,5 litra w wersji gazowej i niegazowanej. Warszawskie stacje Statoil oferują także nowe muffiny z porzeczkami. Muffin to popularne ciastko w kształcie babeczki, zawierające słodkie lub wytrawne dodatki. – Jest sycącą i dostarczającą energii przekąska. Oferta obejmuje teraz trzy warianty smakowe: jagodowy, czekoladowy i porzeczkowy – mówi Mirosław Caputa, kierownik ds. Zarządzania Kategoriami Produktów i Rozwojem Sklepów Statoil Poland. – W okresie wakacyjnym, z uwagi na fakt, że ludzie dużo więcej podróżują samochodem i częściej zatrzymują
się na stacjach paliw, możemy zaobserwować zwiększoną sprzedaż takich produktów jak hot-dogi, gotowe kanapki, zimne napoje,piwo, kawa i herbata. Kolejną grupą produktów, które cieszą się w tym okresie większym zainteresowaniem są parafarmaceutyki – tabletki od bólu głowy oraz prezerwatywy – dowiedzieliśmy się od Magdaleny Warywody z firmy Lekkerland.
Podobny trend zauważa Luiza Kurzempa, specjalista ds. badań i analiz z działu marketingu firmy Tradis. – W sezonie letnim bardzo dużo nowości pojawia się w kategorii napojów. W okresie wakacyjnych wyjazdów klienci stacji benzynowych chętniej i częściej sięgają po napoje orzeźwiające i energetyczne oraz kawy mrożone – przy okazji tankowania samochodu doładowują również swoje "akumulatory" – mówi Luiza Kurzempa. Latem wzrasta sprzedaż całej kategorii piwa, a klienci częściej sięgają po wielopaki. Tradis, dostawca kluczowych produktów FMCG do stacji benzynowych Orlen i Bliska, w ramach przygotowań do sezonu letniego, wprowadził nowe produkty w kluczowych dla stacji benzynowych, kategoriach towarowych – piwie, napojach energetycznych, kawach mrożonych, słodyczach i przekąskach.
– Na podstawie danych sprzedażowych za hity lata można uznać kawy mrożone Cafemio Macchiato i Cappucino (nowy produkt na rynku) oraz piwo Desperados w wersji XXL, czyli butelce o pojemności 580 ml. Spośród nowości wprowadzonych w kategorii piw na uwagę zasługują bardzo dobrze przyjęte przez rynek piwa niepasteryzowane. Od początku sezonu dużą popularnością cieszą się piwa Królewskie i Specjal – mówi Luiza Kurzempa z firmy Tradis. – Wśród napojów energetycznych na stacjach benzynowych najlepiej sprzedaje się niezmiennie marka Red Bull. Coraz bardziej popularne stają się napoje witaminowe marki Oshee. Ofertę napojów orzeźwiających uzupełnia kolejna nowość na rynku – kawa mrożona marki Cafemio w dwóch smakach. Tradis wzbogacił ofertę dedykowaną stacjom benzynowym także o nowości z grupy przekąsek – podczas długich, wakacyjnych podróży warto mieć pod ręką suszone owoce i warzywa Crispy oraz żelki Chupa Chups – dodaje Luiza Kurzempa, Specjalista ds. Badań i Analiz, Dział Marketingu Tradis.