Proces projektowania, dostaw i realizacji budowy oraz uruchomienia zakończony został dla instalacji HDS (hydroodsiarczania olejów napędowych), KAS (kompleks aminowo-siarkowy), CDU/VDU (destylacja atmosferyczno-próżniowa) oraz HGU (wytwórnia wodoru).
Do uruchomienia, w ramach całego procesu inwestycyjnego, pozostały jeszcze instalacje MHC (łagodny hydrokraking) i ROSE (odasfaltowanie rozpuszczalnikowe). Pierwsza z nich – MHC – w październiku przekazana została przez głównego wykonawcę (firmę Technip Italy) tzw. komisji odbiorowej Grupy Lotos S.A. Obecnie trwa rozruch technologiczny instalacji.
MHC to jedna z głównych i zarazem najbardziej zaawansowanych technologicznie instalacji Programu 10+. Dzięki jej uruchomieniu rafineria Grupy Lotos S.A. w Gdańsku znacznie zwiększy stopień konwersji, czyli głębokości przerobu surowca. Po zakończeniu Programu 10+, z dodatkowej ilości pozostałości próżniowej, z której dziś powstają głównie komponenty do produkcji asfaltów czy ciężkiego oleju opałowego, Lotos będzie w stanie wytworzyć większą pulę tzw. średnich frakcji, z których produkuje się m.in. wysokomarżowe paliwa, takie jak oleje napędowe czy paliwa lotnicze.
Dzięki efektywnej realizacji Programu 10+ przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wzrośnie w tym roku już do 7-8 mln ton. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w do 32 proc. r. Poprzez spółki Lotos Petrobaltic i Lotos Norge koncern obecny jest również na polskim i norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze złóż ropy naftowej.