Lotos zbuduje bazę na Lotnisku Chopina

Udostępnij artykuł

Podpisane porozumienie jest bezpośrednim wynikiem zawartego w styczniu tego roku listu intencyjnego, w którym zarówno Lotos, jak i Porty Lotnicze wyraziły wolę współpracy w zakresie dostarczania paliw lotniczych przez Lotos na Lotnisko Chopina w Warszawie.

– Lotnisko Chopina to największy port lotniczy w Polsce. To naturalne, że jako producent najwyżej jakości paliw lotniczych, blisko współpracujący z europejskim liderem na rynku ich dostaw – firmą Statoil Aviation – pragniemy budować tu silną pozycję – komentuje Maciej Szozda, wiceprezes i dyrektor ds. handlu Grupy Lotos S.A.

– Obecność Lotos w Warszawie, którą potwierdziliśmy na piśmie, ma szansę pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność stołecznego lotniska zarówno pod kątem obsługujących go przewoźników, jak i pasażerów – dodaje.

– Cieszymy się z tego porozumienia, bo oznacza ono kolejny krok w kierunku dywersyfikacji dostawców paliwa na Lotnisku Chopina i obniżenia cen. Jestem przekonany, że decyzja Lotos Tank przyśpieszy rozwój naszego portu – mówi Michał Marzec, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie.

Dzierżawiony teren to działka o powierzchni ok. 5 tys. m kw., zlokalizowana w bliskim sąsiedztwie płyty lotniska z dostępem do bocznicy kolejowej. Po realizacji inwestycji Lotos Tank będzie miał możliwość zaopatrywania linii lotniczych operujących na warszawskim lotnisku.

– Zakładamy, że w pierwszym kwartale 2011 roku uda nam się uzyskać pozytywną decyzję środowiskową dla tej inwestycji i będziemy mogli wystąpić o pozwolenie na budowę – mówi Dariusz Falkiewicz, prezes Lotos Tank. – Po uruchomieniu bazy na Lotnisku Chopina planujemy sprzedaż paliw na poziomie około 100 tys. m sześc. Rocznie – dodaje.

Od 2009 r. Lotos zarządza terminalem paliwowym na lotnisku im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Koncern dostarcza również paliwo bezpośrednio na lotnisko we Wrocławiu, a od 1 stycznia 2011 r. uruchomi bezpośrednie dostawy dla portu lotniczego w Rzeszowie. Ok. 80 proc. paliw lotniczych z Lotosu eksportowanych jest m.in. do Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii oraz Czech.

Lotos Tank po realizacji Programu 10+ znacznie wzmocni swoją pozycję na rynku paliw lotniczych. Po zrealizowaniu programu inwestycyjnego gdańska rafineria będzie w stanie wyprodukować ponad milion ton paliw lotniczych rocznie. Dla porównania w 2009 r. zakład wytworzył 370 tys. ton tego produktu. Produkcję dodatkowego wolumenu paliwa lotniczego rozpocznie w przyszłym roku instalacja MHC (łagodny hydrokraking), która obecnie jest w fazie rozruch. Aktualnie w rafinerii Grupy Lotos S.A. w Gdańsku paliwo lotnicze produkują dwie instalacje Merox. W ciągu ok. godziny obie są w stanie wytworzyć ok. 60 ton paliwa. Taka ilość wystarczy Boeingowi 767 na przelot z Warszawy do Chicago.

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy oraz cargo. W 2009 r. z usług lotniska skorzystało blisko 8,3 miliona pasażerów, czyli ponad 43 proc. całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. W ciągu roku na Lotnisku Chopina wykonuje się około 140 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań).