Ankieta Gemiusa zawierała pytanie: Dlaczego dodajesz do znajomych firmy/marki lub zostajesz ich fanem? Co drugi respondent zaznaczył, że decyduje o tym przywiązanie do marki. Jak wynika z badań, 43 proc. użytkowników serwisów społecznościowych ceni sobie możliwość śledzenia wiadomości z życia ulubionej firmy bądź marki, natomiast pokusą dla 38 proc. jest uczestnictwo w konkursach i szansa wygrania atrakcyjnej nagrody. Internauci cenią sobie również możliwość wyrażania opinii o firmach, ale tylko co dziesiąty użytkownik sieci dostrzega na tym polu swój wpływ na politykę firmy lub marki.
Tylko czy fakt dołączania do "znajomych" danej firmy przekłada się na częstsze dokonywanie zakupu jej produktów? 38 proc. ankietowanych wcale tak nie sadzi. A opinię "zdecydowanie tak" wyraża jedynie 12 proc., "raczej tak" – 29 proc. respondentów.
Założenie profilu firmy na portalu społecznościowym, zwłaszcza o tak dużej sile oddziaływania jak np. Facebook, jest niewątpliwie użytecznym narzędziem marketingowym. Ponad połowa ankietowanych przez Gemius Polaków przyznaje, że często wysyła znajomym rekomendację firm i produktów. Jak się jednak okazuje, portale społecznościowe są przez większość (74 proc. badanych) postrzegane jako miejsce rozrywki, a nie dokonywania zakupów.